Zo verwisselt u zelf een lekke band

14 Januari 2025
Zo verwisselt u zelf een lekke band

Ik weet nog dat we mijn moeder een keer naar Schiphol brachten voor een stedentrip. In de buurt van Almere kregen we opeens een klapband. Geen probleem, hoor ik u denken, dan vervang je gewoon die band. Helaas ging dat niet zo gemakkelijk en moest mijn moeder haar vlucht omboeken. Om te voorkomen dat u ooit in dezelfde situatie terechtkomt, leest u alles wat u moet weten om uw band onderweg te repareren of vervangen.

Een lekke autoband verwisselen

In mijn geval moest de auto naar een garage gesleept worden om de band te verwisselen. Gelukkig is het meestal mogelijk om de band zelf te repareren of wisselen. Zo hoeft u niet te wachten op een pechservice en kunt u gauw weer op weg. Om de autoband te verwisselen, heeft u het volgende nodig:

  • Krik
  • Wielmoersleutel
  • Veiligheidshesje
  • Gevarendriehoek
  • Eventueel een slotbout sleutel
  • Reserveband

Het is meestal niet moeilijk om de lekke band te verwisselen. De stappen zijn als volgt:

Stap 1: veiligheid eerst

Zorg dat uw auto op een vlakke ondergrond staat. Het liefst staat u langs een rustige weg als dat mogelijk is. Zet de auto op de handrem.

Trek uw veiligheidshesje aan, zo bent u goed zichtbaar. Zet uw gevarendriehoek 30 meter achter uw auto. Zorg ook dat alle inzittenden een veiligheidshesje dragen en uit de auto zijn. Laat ze het liefst achter de vangrail staan.

Stap 2: wielmoeren losdraaien

Voordat u de auto opkrikt, is het slim om alle wielmoeren alvast een tikje los te draaien. Ze zitten soms erg stevig vast en als de wielen van de grond zijn kan u niet voldoende kracht zetten. Soms zitten de bouten verstopt achter een sierplaatje, dit kan u gewoon loswippen met een sleutel of schroevendraaier.

Soms hebben de wielen slotbouten om ze tegen diefstal te beschermen. Hier ging het ook mis toen ik een klapband kreeg, de juiste sleutel was namelijk kwijt. De slotbout moet dan kapot worden gedraaid om die te verwijderen. Houd er bij aankoop van uw auto dus rekening mee, of er slotbouten op de wielen zitten en dat u de sleutel ook krijgt.

Stap 3: auto opkrikken

Zet uw krik op het krikpunt dat het dichtste bij de te vervangen band zit. U herkent het krikpunt aan een driehoekige inkeping in de draagbalk. Wist u dat het bij 80% van de lekke banden om een achterband gaat?

Krik de auto een stukje op. Nu kunt u de wielbouten helemaal losdraaien. Til het wiel met velg en al van de welnaaf.

Stap 4: reservewiel plaatsen

Nu kunt u het reservewiel plaatsen. Draai de wielmoeren met de hand een stukje aan. Laat de krik nu weer zakken.

Stap 5: reservewiel vastzetten

Draai de wielbouten kruislings aan, dus linksboven, rechtsonder, rechtsboven, linksonder. Door ze kruislings vast te draaien, is het makkelijker om de bouten even strak vast te draaien. Zorg dat de wielbouten goed strak zitten, maar draai niet te hard door.

Eigenlijk moeten wielbouten met een momentsleutel worden aangedraaid zodat er voldoende kracht wordt gebruikt. De meeste mensen hebben geen momentsleutel bij zich in de auto. Omdat het een spoedreparatie is, is het handmatig vastdraaien voor korte tijd prima.

Nu kunt u doorrijden tot de garage voor een nieuwe band, of om uw oude band te laten repareren.

Een lek repareren

Tegenwoordig hebben veel auto’s geen reservewiel meer in de kofferbak. Ze nemen veel ruimte in en zijn vervelend om mee te werken. Er zijn verschillende alternatieven om een lekke band onderweg te repareren, waardoor een reservewiel meestal niet meer nodig is.

Bandenreparatie sprays

Reparatiesprays zijn de bekendste manier om een klein lek in het loopvlak van de band tijdelijk op te lappen. Ze zijn tegenwoordig zo betrouwbaar, dat ze vaak bij de auto worden geleverd in plaats van het reservewiel. 

Om uw band te repareren met een reparatiespray heeft u het volgende nodig: 

Stap 1: verwijder de oorzaak van het lek

Hiervoor moet u misschien de auto opkrikken, zodat het wiel vrij kan draaien. Zoek de plaats van het gaatje en kijk of hier geen spijker, glas of schroef meer in zit. Gebruik een tang om het probleem te verwijderen en draai de band vervolgens zo, dat het lek aan de onderkant zit.

Stap 2: band leeg laten lopen

Draai het ventiel open en laat alle lucht uit de band lopen. Schud uw spuitbus met reparatiespray even goed door elkaar.

Stap 3: gebruik de reparatiespray

Schroef het slangetje van uw afdichtmiddel op het ventiel van de band. Houdt de bus rechtop en spuit de volledige inhoud in uw band. Het middel dicht het lek en zet uit om uw band te vullen. U heeft dus geen bandenpomp nodig om de band op spanning te brengen.

Nu het gat gedicht is, kunt u weer rijden. Houdt er wel rekening mee dat u met beperkte snelheid moet rijden, het is echt een tijdelijke noodoplossing totdat u naar de garage kan. Lees de aanwijzingen op de spuitbus.

Banden reparatieset

Als het gat groter is dan een paar millimeter, werkt een reparatiespray niet meer. U zult dan toch de band moeten vervangen, of u kunt een banden reparatieset gebruiken. In deze sets zitten dikke koorden met rubber eromheen. Om het gat te dichten, neemt u een koordje. Dit propt u met het gereedschap in de set, in het gat van uw band. Afhankelijk van uw set, brengt u wat lijm aan dat vulkaniserend werkt. Sommige koorden reageren uit zichzelf al met het rubber van de band. Bij de vulkanisering versmelt het koord met het rubber van de band, waardoor het gat wordt gedicht en het koord stevig blijft zitten.

Een reparatieset bevat vaak:

  • een priem of boor om het gat groter te maken
  • een aantal reparatie koorden of pluggen
  • een gereedschap om de plug in het gat te krijgen
  • potje met vet

Het is verstandig om zelf nog wat dingen toe te voegen, als die niet in de set zitten. Bijvoorbeeld: 

  • een tang om een schroef of scherf te verwijderen
  • een bandenpomp
  • een breekmesje om het koord door te snijden

Stap 1: band controleren

Kijk of er iets in de band zit, zoals een schroef, spijker of een stuk glas. Haal het object met een tang uit de band. Bekijk ook of de buitenwand van de band niet is beschadigd. Als dit wel zo is, kunt u het niet repareren.

Stap 2: het gat groter maken

Dit klinkt misschien onlogisch, maar in een klein gaatje zal het reparatiekoord niet passen. Maak het gat in de band groter met de boor of priem.

Stap 3: het koord klaarmaken

Steek de montagedoorn, een soort overgrote naald, in het potje montagevet. Rijg vervolgens een koord door de doorn. Zorg dat het koord aan beide kanten evenveel uitsteekt

Stap 4: de plug monteren

Steek het montagegereedschap met het koord rechtop in het gat. Zorg dat het koordje aan beide kanten 10 – 25 mm uit het gaat steekt. Trekt het gereedschap rechtop uit het gat.

Stap 5: afwerken

Snijd de koortjes die uit de band steken af. Nu kunt u de band oppompen. Om te controleren dat het gat goed dicht is, kunt u water met zeep over de band gooien. Als u bubbels ziet, weet u dat er nog een gat is.

Dit type bandenreparatie is zeer stevig. Volgens sommige richtlijnen kunt u hier nog wel even mee rondrijden. Toch is het verstandig zo snel mogelijk naar een bandenexpert te rijden om de band te laten nakijken. Zij zullen kijken of een sterkere reparatie nodig is, of de band zelfs vervangen moet worden.

Rondrijden met een prop in uw band wordt door veel verzekeraars niet gewaardeerd. Blijf hier dus niet te lang mee rijden.

Een lekke band voorkomen

Natuurlijk wilt u liever niet langs de weg staan met een lekke band. Helaas kan een schroefje op de weg altijd gebeuren, maar er zijn manier om de kans op een lekke band te verkleinen.

Allereerst: wacht niet te lang met uw banden vervangen. Afhankelijk van het gewicht van uw auto, kunt u tussen de 40.000-80.000 km met een set banden rijden. Ook als u niet zoveel rijdt, hebben uw banden een houdbaarheidsdatum. Daarna wordt het rubber poreus en brokkelt het makkelijk af. Volgens richtlijnen kunt u het beste uw banden vervangen na 6 jaar, maar zijn ze na 8-10 jaar echt af.

Ook niet onbelangrijk: Zorg dat u de juiste banden onder uw auto heeft voor de weersomstandigheden. Dat wil zeggen, zorg dat u in ieder geval géén winterbanden onder uw auto heeft in de zomer. Doordat winterbanden van vrij zacht rubber materiaal zijn, slijten ze veel sneller bij hogere temperaturen.

Als laatste is het belangrijk om uw bandenspanning te controleren. Wist u dat het advies om uw dit iedere maand te doen? In realiteit doen de meeste mensen dit waarschijnlijk maar eens per jaar.

Met deze tips kunt u hopelijk pech vermijden, maar als u toch onderweg wordt verrast met een lekke band, weet u nu hoe u het oplost.