Zelf gloeibougies vervangen in 9 stappen

01 Maart 2022
Zelf gloeibougies vervangen in 9 stappen

Auto’s met dieselmotoren maken gebruik van gloeibougies. Deze gloeibougies zorgen er onder andere voor dat de auto kan starten. Na verloop van tijd kunnen de gloeibougies echter versleten raken en aan vervanging toe zijn. Maar hoe herkent u versleten gloeibougies en hoe vervangt u deze zelf? Dat leest u allemaal in deze blog.

Snel naar een specifiek onderwerp navigeren? Klik dan op een van de volgende links:

Wat zijn gloeibougies?

Gloeibougies zijn een soort metalen staafjes die in de verbrandingskamer van de dieselmotor gemonteerd zijn. Deze staafjes geven echter geen vonk, waar de  bougies van benzinemotoren dit wel doen. De gloeibougie zorgt voor een verwarming in de verbrandingskamer. De gloeibougie wordt voor het starten van de motor opgewarmd tot hij roodgloeiend is. De warmte van de gloeibougie is nodig om te motor te kunnen starten. Een dieselmotor kan namelijk niet zelfstandig koud starten.

De gloeibougie zorgt dus met name voor het eerste zetje bij het starten van de auto. De verbrandingskamer warmt daarna snel op. Wanneer de motor zelfstandig draait, gaat de gloeibougie ook weer uit. Mocht de verbrandingstemperatuur tijdens het rijden te laag worden, dan schakelen de gloeibougies ook weer in.

De dieselmotor gebruikt na het starten dus geen bougies om de brandstof te ontsteken. Dit doet de motor zelf door de hoge compressie en de snelheid van het comprimeren van de brandstof. De compressie in een dieselmotor kan tot wel driemaal hoger zijn dan die van een benzinemotor. Onder de enorme druk en daarbij horende temperatuur ontsteekt diesel vanzelf. Daarom wordt een dieselmotor ook wel een zelfontbrander genoemd.

Omdat de verbrandingskamer voorverwarmd moet worden, kan een dieselauto ook niet worden aangedrukt wanneer de  accu leeg is. Dit kan alleen bij een benzinemotor. Door de hoge hoeveelheid stroom die nodig is om de gloeibougies te verwarmen, kunt u ook niet zomaar een setje  startkabels gebruiken. Dit moeten extra dikke zijn die een hoog ampère aankunnen. Dit geldt ook voor starthulp met een  accubooster. Gebruik alleen relatief zware uitvoeringen voor dieselmotoren.

Symptomen kapotte gloeibougies

Doordat de gloeibougies veel worden gebruikt, zijn deze aan slijtage onderhevig. Na verloop van tijd kunnen er dus een aantal problemen ontstaan die worden veroorzaakt door een defecte of slecht functionerende gloeibougie. Maar hoe herkent u versleten gloeibougies? Hieronder geven we de meest voorkomende symptomen van versleten gloeibougies aan.

Het motorstoring lampje brandt
Dit kan een eerste signaal zijn dat er iets mis is met de motor. Laat de auto altijd uitlezen door een gespecialiseerde garage. Deze garage kan door middel van de foutcodes uitlezen of er iets mis is met de gloeibougies.

De auto start moeilijk
Dit is een eerste signaal dat er iets aan de hand is met de gloeibougies. Bij slecht functionerende gloeibougies zal de motor niet op de juiste temperatuur gebracht kunnen worden en lastig starten. Als de accu en de diesel van goede kwaliteit zijn, dan is de kans groot dat de gloeibougies vervangen moeten worden.

De motor mist vermogen
De ontsteking van diesel vergt veel compressie en een precies moment van injectie. Een niet goed lopende dieselmotor kan veroorzaakt worden door problemen met de dieselkwaliteit, injectie of de compressie. De hitte van de verbrandingskamer wordt gerealiseerd door de hoge compressie en de hitte van de gloeibougies. De verbranding van diesel vergt ongeveer 232 °C. Als de gloeibougies vervuild zijn of niet goed functioneren, dan kan deze temperatuur niet bereikt worden.

Motor loopt niet goed stationair
De temperatuur en brandstof bepalen meestal de effectiviteit van de verbranding. Niet de kwaliteit van de gloeibougies. Toch kunnen de gloeibougies in sommige gevallen iets te maken hebben met een slecht stationair lopende motor.

Zwarte of witte rook uit de uitlaat na het starten
Witte rook uit de uitlaat bij dieselmotoren wijst vaak op een te lage verbrandingstemperatuur. Er is te weinig hitte in de verbrandingskamer om alle diesel te verbanden. Deze onverbrande deeltjes gaan via de uitlaat de motor uit en zijn zichtbaar als witte rook. Dit gaat vaak gepaard met een sterk aanwezige geur van diesel. Als er ook witte rook zichtbaar is na het opwarmen van de motor, dan is er mogelijk iets aan de hand met de injectoren. Lees alles over  witte rook uit de uitlaat in onze blog.

Gloeibougies testen in 5 stappen

Als u een van bovenstaande symptomen herkent, is het belangrijk om de gloeibougies te gaan testen. Zo kunt u eenvoudig controleren of de gloeibougies defect zijn. Het testen van de gloeibougies is vrij eenvoudig, het enige wat u hiervoor nodig hebt is een  multimeter. Vervolgens kunt u de gloeibougies in 5 stappen testen.

  1. Zet de motor uit en haal deze van het contact. Haal voor de zekerheid de sleutel uit het contact. De gloeibougies kunnen namelijk gaan gloeien wanneer de auto op het contact staat. 
  2. Lokaliseer onder de motorkap de gloeibougies en haal de bougiestekkers los.
  3. Zet de rode pen van de multimeter op de pin van de gloeibougie.
  4. Zet de zwarte pen van de multimeter op het chassis van de auto.
  5. Lees nu de multimeter af: 
    - 0 Ohm: dit betekent dat gloeibougie kapot is.
    - 0,5 – 1,5 Ohm: dit betekent dat de gloeibougie nog goed is.
    - >2 Ohm: de gloeibougie waarschijnlijk is doorgebrand en moet vervangen worden.

Gloeibougies vervangen in 9 stappen

Een gloeibougie vervangen is niet erg ingewikkeld en kunt u zeker zelf. Door de constructie van een gloeibougie moet u wel iets voorzichter zijn met het verwijderen ervan. Doordat ze tegen een hoge druk moeten kunnen is de diameter relatief klein. Hierdoor is de kans op afbreken aanzienlijk groot, zeker wanneer er te veel kracht wordt uitgeoefend. Om de gloeibougies eenvoudig los te krijgen, raden wij het aan om voor het vervangen van de gloeibougies deze enkele dagen van te voren met kruipolie in te spuiten. Vervolgens kunt u de gloeibougies in 9 stappen vervangen.

  1. Open de motorkap en verwijder eventuele plastic beschermingsdelen van de motor om zicht op de gloeibougies te krijgen
  2. Verwijder vervolgens de stekkers van de gloeibougies.
  3. Spuit nu wat kruipolie langs de zijkant van de gloeibougie, zodat dit naar beneden richting de schroefdraad kan “kruipen”. Hierdoor zullen de bougies wat makkelijker loskomen.
  4. Zoek daarna de juiste bougiedop voor de gloeibougie, deze heeft u nodig om de bougie los te kunnen halen.
  5. Pak bij voorkeur een grote ratel en monteer die op de bougiedop.
  6. Zet de bougiedop op de gloeibougie en begin met uw handpalm hard te slaan op het uiteinde van de  ratel. Spaar de ratel niet, een beste tik helpt om de gloeibougie los te schrikken.
  7. Probeer vervolgens wat kracht te zetten op de gloeibougie en draai deze los. Ga niet als een gek aan de ratel trekken, de gloeibougie is relatief klein en kan bij te veel kracht afbreken. 
  8. Mocht de gloeibougie er nu erg lastig uitgekomen zijn, dan is het raadzaam om de schroefdraad nog even goed te reinigen voordat u de nieuwe gloeibougie monteert.
  9. Monteer de gloeibougie en gebruik hierbij het juiste aanhaalmoment. Het juiste aanhaalmoment staat vaak op de verpakking van de gloeibougies. Vaak zit dit aanhaalmoment tussen de 8 nm en 20 nm. U kunt hiervoor een  momentsleutel gebruiken.

Gloeibougies vervangen kosten

Wat kost dan het vervangen van gloeibougies? Hoeveel het vervangen van een gloeibougie precies kost is afhankelijk van een aantal zaken. Gaat u bijvoorbeeld zelf de gloeibougies vervangen of laat u dit aan een garage over? Aangezien het vervangen een delicaat proces is, kost het een garage vaak wel 4 uurtjes om voor de demontage en montage. De kosten lopen dan al snel op richting de € 200 à € 300. Wanneer u de gloeibougies, wat vrij eenvoudig is, zelf vervangt zult u redelijk wat geld besparen.

De gloeibougies zelf kosten niet veel geld. De meeste bougies kosten tussen de € 5 en € 15, wanneer u deze bij Winparts koopt. Het is dus mogelijk om voor minder dan € 20 de reparatie zelf uit te voeren.

Nog vragen? Neem contact op via [email protected] of bel naar 0380 833 78

Anderen bekeken ook:

Of als eerste op de hoogte zijn van exclusieve aanbiedingen, kortingen en winacties? Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief en ontvang direct 10% korting op je eerste bestelling.

,
We gebruiken cookies voor de beste gebruikerservaring. Lees meer..
OK