Zelf bougies vervangen doe je zo

12 Februari 2020
Zelf bougies vervangen doe je zo

Loopt de motor niet meer goed of stottert de auto regelmatig? Dan is de kans groot dat de  bougies aan vervanging toe zijn. Bougies zijn slijtagegevoelig en dienen één keer in de zoveel tijd vervangen te worden. Waarvoor bougies dienen, hoe je versleten bougies herkent en vervangt leggen wij allemaal uit in deze blog. Lees dus snel verder!

Snel naar een specifiek onderwerp navigeren? Klik dan op een van de volgende links:

Wat is een bougie?

De  bougie is een auto onderdeel die deel uit maakt van het  ontstekingssysteem van benzinemotoren. Een bougie bestaat uit twee (of meer) metalen contactjes die op minder dan een millimeter van elkaar af zitten. Deze contacten worden ook wel de massa elektroden genoemd. Tussen deze massa elektroden bevindt zich een isolator. Er bestaan ook bougies met meerdere massa elektroden. Het voordeel aan een bougie met meerdere massa elektroden is dat er meer plekken zijn waar een vonk kan ontstaan. Hierdoor ontstaat er een groter slijtagevlak en gaat het onderdeel langer mee.

Er bestaat ook nog een verschil in het materiaal van de bougies. De standaard bougies zijn vaak gemaakt van Nikkel of Koper. Maar, tegenwoordig worden steeds meer bougies geproduceerd van hoogwaardige materialen zoals Platinum of Iridium. Deze hoogwaardige materialen zorgen ervoor dat de levensduur van bougies met een enkele massa elektrode wordt verlengd tot wel 90.000 km. De platina-iridium bougies hebben een koperen kern en elektroden uit edelmetaal. Deze hebben naast een verlengde levensduur nog een aantal voordelen:

  • Sneller bereik van de gewenste temperatuur;
  • Grotere betrouwbaarheid bij een koude start;
  • Bescherming motor & katalysator;
  • Vooraf ingestelde elektrodeafstand in de fabriek;
  • Betere verbranding en ronde motorloop;
  • Zuiniger met brandstof.

Functie bougies

De bougies hebben als taak om een vonkje af te geven voor de ontbranding van de motor. De  bobine zet een hoog voltage op de bougie van ongeveer 30.000 volt, waardoor deze gaat vonken. Door de vonk ontstaat er een ontbranding van het lucht-brandstofmengsel. Deze verbranding gaat ontzettend snel, daarom geven bougies per minuut wel een paar duizend vonkjes af om de motor soepel te laten lopen. Kortom: zonder bougies geen ontsteking, en zonder ontsteking geen (correct) draaiende motor.

Per cilinder bevinden zich vaak één (soms twee) bougies in de motorruimte. Ze zitten hier, omdat in elke cilinder een ontbranding moet plaatsvinden. Dit betekent dus dat uw auto meerdere bougies heeft en het afhankelijk is van het aantal cilinders hoeveel dit er precies zijn. Maar, over het algemeen heeft een auto 4 tot 8 bougies. De bougies zijn zo gemonteerd dat ze deels in het motorblok zitten (waar ze de vonk afgeven) en deels buiten het motorblok (om makkelijk bij te kunnen). Wanneer u onder de motorkap kijkt, zult u een bundeltje kabels zien zitten. Dit zijn de  bougiekabels waaronder de bougies zitten.

Wanneer bougies vervangen?

Bougies zijn aan slijtage onderhevig. Dit betekent dat ze na verloop van tijd aan vervanging toe zijn. Het vonken van de bougie zorgt er namelijk ook direct voor dat het onderdeel slijt. Maar, wanneer is een bougie aan vervanging toe? En aan welke symptomen kan een versleten bougie herkent worden?

Bougies hebben geen vastgelegd levensduur, echter wordt de grens vaak gesteld dat ze na ongeveer 20.000 tot 30.000 kilometer aan vervanging toe zijn. Heeft u bougies van hoogwaardig materiaal zoals Platinum of Iridium, dan gaan ze vaak langer mee, soms tot wel 90.000 km. Platina of Iridium bougies liggen iets hoger in de prijs, maar gaan tot wel 3 keer langer mee dan een koper of nikkel bougie. Uiteindelijk kunt u dus voordeliger uit zijn.

De levensduur van een bougie is echter afhankelijk van meerdere factoren. Bougies van betere materialen gaan dus langer mee. Maar de levensduur is ook afhankelijk van uw auto. Bij auto's die op LPG of een ander gas rijden, zullen ze sneller aan vervanging toe zijn. Bij deze auto's is de ontbrandingstemperatuur namelijk een aantal honderden graden hoger en dus zullen ze sneller slijten. Vaak kunt u ook in het instructieboekje van uw auto lezen hoelang de bougies mee gaan en wanneer ze ongeveer aan vervanging toe zijn. Let wel op, dit levensduur is uiteraard niet vanzelfsprekend. Het is daarom belangrijk dat u zo nu en dan de bougies controleert op eventuele slijtage en vervangt, indien nodig. Het controleren en eventueel vervangen van bougies valt ook vaak onder de grote beurt. Om kosten te besparen kunt u deze eventueel voor de grote beurt zelf vervangen. Meer lezen over de grote beurt? Lees dan onze blog:  wat doen ze allemaal bij een grote beurt aan de auto.

Symptomen versleten bougies      

Wanneer een bougie versleten is, dan kunt u dit vaak herkennen aan een aantal symptomen. Het meest voorkomende symptoom is een hapering van de ontsteking. En in sommige gevallen zal de auto zelfs helemaal niet meer starten. Voor de ontbranding van de motor, zullen de bougies namelijk moeten vonken. Werken ze niet meer naar behoren en laten ze geen vonk achter, dan zal de auto niet starten. Let hierbij wel op dat niet alleen de bougies verantwoordelijk zijn voor het vonken, de bobine en bougiekabels dragen hier ook aan bij. Ook zal het onrustig draaien van de motor kunnen wijzen op een versleten bougie. Herkent u een van deze symptomen? Dan raden wij het aan om de bougies te controleren en indien nodig te vervangen. Naast de normale slijtage, kunnen bougies ook door andere redenen eerder aan vervanging toe zijn. Hieronder bespreken we een aantal defecten die aan bougies kunnen ontstaan en hoe deze te herkennen zijn. Ook leggen wij uit hoe u zelf de bougies kunt controleren.

Bougies controleren

Herkent u een van de bovenstaande symptomen? Dan raden wij het aan om de bougies te controleren en indien nodig te vervangen. Maar hoe controleer je eigenlijk de staat van de bougies? En hoe zien versleten bougies er eigenlijk uit? Om de bougies goed te kunnen controleren zult u een  bougiesleutel nodig hebben. Let op! Zorg dat de motor eerst goed afgekoeld is voor u begint met het controleren. Vervolgens kunt u de volgende stappen doorlopen:

1. Open de motorkap en lokaliseer de bougiekabels met daaronder de bougies. Onder de motorkap ziet u vaak een bundeltje kabels, dit kunnen er 4 tot 8 zijn, dit is afhankelijk van uw auto. In het instructieboekje van uw auto kunt u ook de exacte locatie van de bougies terugvinden;

2. Voor u verder gaat, raden wij het aan om eerst even de omgeving rondom de bougies goed schoon te maken. Hiermee voorkomt u dat er vuil via de bougiegaten in de motor terecht komt;

3. Nu de ruimte rondom schoon is, kunt u verder gaan met het controleren. Elke bougiekabel loopt naar een cilinder en in elke cilinder vindt u minimaal 1 bougie. Deze bougiekabels zult u nu los moeten halen. De bougie zal achterblijven op de cilinder, aangezien deze op de cilinder geschroefd is. Trek bij het loshalen niet aan de kabel, maar aan de stekker op de bougie. Door aan de kabel te trekken is de kans groot dat deze stuk gaat. Wij raden het aan om de bougieskabels zo te nummeren zodat ze na het controleren weer op de juiste plek terecht komen. Nu zijn de bougies zichtbaar;

4. Zet de bougiesleutel om de bougie en draai die er vervolgens voorzichtig uit;

5. Controleer nu de staat van de bougies, blijkt de bougie versleten? Dan zult u deze moeten vervangen. Hoe u bougies vervangen kunt, leest u verderop in deze blog.

U kunt een bougie in verschillende staten aantreffen. Soms zullen ze er nog goed uitzien en zal het (motor) probleem elders liggen. Maar, u kunt ook bougies aantreffen die vervuild zijn, roetaanslag vertonen of waarbij de isolator is gebroken. Hieronder geven wij een klein overzicht hoe een defecte bougie eruit kan zien en hoe het defect eventueel is ontstaan.

1. Normale bougie: Plaatje nummer 1 geeft aan hoe een normale gebruikte bougie eruitziet. Vaak is deze een beetje gelig van kleur. Deze kleur wordt vaak veroorzaakt door de additieven die in brandstof aanwezig is.

2. Afzetting: Plaatje nummer 2 is een bougie met te veel afzetting. Deze afzetting kan ontstaan door onder andere slechte brandstofkwaliteit of een te hoog olieverbruik.

3 & 4 Vervuiling / roetaanslag: Plaatjes 3 en 4 geven een vervuilde bougie aan. Deze vervuiling wordt vaak veroorzaakt door olielekkage of roetaanslag. Roetaanslag kan ontstaan door dat er alleen maar korte afstanden worden gereden met de auto of wanneer een verkeerde warmtegraad bougie in de auto zit.

5. Loodvervuiling: Plaatje 5 geeft loodvervuiling aan, tegenwoordig wordt dat echter niet meer gebruikt in brandstof. Dit zult u dus waarschijnlijk niet aantreffen bij uw auto.

6. Oververhitting: Plaatje 6 geeft een oververhitte bougie aan. De aanslag op de bougie is gaan smelten.

7. Isolator breuk: Het laatste plaatje, nummer 7, toont een isolatorbreuk aan. Een dergelijke isolatorbreuk kan motorschade tot gevolg hebben.

Hoe bougies vervangen

Blijkt na het controleren dat de bougies versleten zijn of een van bovenstaande breuken vertoond? Dan zult u deze moeten vervangen. Let op! Zorg dat de motor eerst goed is afgekoeld voor u begint met het vervangen. Uiteraard zult u voor u kunt beginnen met het vervangen al de juiste bougies aangeschaft moeten hebben. Gelukkig kan dat zeer eenvoudig bij Winparts. U kunt namelijk eenvoudig uw automodel op onze site invullen en de geschikte bougies voor uw auto worden vervolgens getoond. Vervolgens kunt u kiezen voor verschillende merken en materialen. Bougies die zijn gemaakt van kostbare metalen zoals Platinum of Iridium zijn duurder, maar wel beter bestand tegen slijtage en gaan dus langer mee. Heeft u de juiste bougies besteld? Dan kunt u beginnen met het vervangen. Voor het vervangen van de bougies kunt u de volgende stappen doorlopen:

1. Open de motorkap en lokaliseer de bougiekabels met daaronder de bougies. Onder de motorkap ziet u vaak een bundeltje kabels, dit kunnen er 4 tot 8 zijn, dit is afhankelijk van uw auto. In het instructieboekje van uw auto kunt u ook de exacte locatie terugvinden;

2. Voor u verder gaat, raden wij het aan om eerst even de omgeving rondom de bougies goed schoon te maken. Hiermee voorkomt u dat er vuil via de bougiegaten in de motor terecht komt;

3. Nu de ruimte rondom schoon is, kunt u verder gaan met het vervangen. Elke bougiekabel loopt naar een cilinder en in elke cilinder vindt u minimaal 1 bougie. Deze bougiekabels zult u nu los moeten halen. De bougie zal achterblijven op de cilinder, aangezien deze op de cilinder geschroefd is. Trek bij het loshalen niet aan de kabel, maar aan de stekker op de bougie. Door aan de kabel te trekken is de kans groot dat deze stuk gaat. Wij raden het aan om de bougieskabels zo te nummeren zodat ze na het controleren weer op de juiste plek terecht komen. Nu zijn de bougies zichtbaar;

4. Verwijderd u alle bougies tegelijk, om wat voor reden dan ook, markeer dan de kabels met een stift of stukje tape. Zo weet u zeker dat de kabels weer op de juiste plaats worden aangesloten;

5. Nu de kabels zijn verwijderd, zullen de bougies zichtbaar worden. Om deze goed te kunnen verwijderen heeft u de bougiesleutel nodig. Steek de bougiesleutel over de bougie heen en verwijder hem voorzichtig uit de behuizing;         

6. Nu u toch bezig bent, kunt u ook direct de kabels controleren op slijtage. Ook kunt u de aansluiting en het schroefdraad schoonmaken;    

7. Vervolgens kunt u de nieuwe bougies monteren. Steek de bougie in de cilinderkop en schroef hem eerst met de hand vast. Draai vervolgens de bougie nog een 1/4 tot 2/3 slag aan (afhankelijk van type bougie) met een bougiesleutel. Draai de bougies niet te hard aan. Hierdoor kunnen de bougies scheuren.

8. Bevestig vervolgens de bougiekabels weer op de juiste plaats;  

9. Laat de motorkap nog even open, start de auto en geef een paar keer gas. Loopt de motor rustig zonder te haperen of stotteren? Dan heeft u de bougies succesvol vervangen;

10. Sluit de motorkap weer.

Kosten bougies vervangen

Het (laten) vervangen van bougies brengt uiteraard kosten met zich mee. Maar, het is goed om te weten dat dit niet de meest kostbare vervaging is. Het laten vervangen zal bij een garage vaak tussen de € 100 en € 200 kosten. Hoeveel dit daadwerkelijk kost is afhankelijk van het type auto dat u heeft en het type bougie. Het zelf vervangen is echter een stuk voordeliger, u hoeft namelijk niet de montage uren te betalen. Het kost u alleen wat eigen tijd. Bij Winparts bestelt u al bougies vanaf € 1,20 per stuk. Let wel op, dit is een standaard bougie gemaakt van koper. Wilt u liever bougies die kwalitatief beter zijn én langer mee gaan? Dan kunt u kiezen voor Iridium of Platinum bougies, deze kosten al snel rond de € 15 per stuk. Het voordeel aan deze bougies is echter wel dat ze veel langer mee gaan. U hoeft ze dus minder vaak te vervangen, wat uiteindelijk weer voordeliger kan zijn.

Nog vragen? Neem contact op via klantenservice@winparts.be of bel naar 0380 833 78

Anderen bekeken ook:

Op de hoogte gesteld worden als er een nieuwe blog online staat? Of als eerste op de hoogte zijn van excuslieve aanbiedingen, kortingen en winacties? Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief en ontvang direct 10% korting op je eerste bestelling.

,
We gebruiken cookies voor de beste gebruikerservaring. Lees meer..
OK