
Volgens onderzoek is de kans op een ongeval in de sneeuw 2 keer zo groot als wanneer het droog is. (SWOV, 2023) Dit komt onder andere door minder grip en een langere remweg. Daarom is het belangrijk om uw rijstijl aan te passen aan het weer en de kans op ongelukken te verkleinen. Met deze tips, komt u een heel eind.
Eerst de auto schoon
Voor u is het natuurlijk belangrijk dat u goed kunt zien. Maak daarom eerst uw auto sneeuw- en ijsvrij. Vergeet ook niet
de sneeuw van uw dak te halen. Tijdens het rijden kan een plak gesmolten ijs zo op uw voorruit glijden. Het is daarom verboden om met een pak sneeuw op het dak rond te rijden, omdat de kans groot is dat u anderen hindert. Ook uw kentekenplaat en buitenspiegels moeten goed zichtbaar zijn, anders riskeert u boetes. Gebruik een ruitenkrabber met een borstel om sneeuw en ijs gemakkelijk weg te halen.
De juiste banden
Een goed begin is het halve werk. Zorg daarom dat u de juiste banden onder uw auto heeft. Met een set goede winterbanden is uw remweg in de sneeuw gehalveerd vergeleken met zomerbanden en een derde korter dan all-season banden. (SWOV, 2022)
In principe kunt u in de winter ook op zomerbanden rijden, maar dit wordt niet aangeraden. Zodra het sneeuwt of vriest, bent u alle grip kwijt. Houd dus goed het weerbericht in de gaten als u ’s winters nog op zomerbanden rijdt. Zo wordt u niet overvallen door winterweer.
Moet u toch onverwacht de banden laten verwisselen? Voor het verwisselen van vier wielen (mét velgen), bent u ongeveer €60 - €80 kwijt. Alleen de banden vervangen kost ongeveer het dubbele, omdat het meer tijd en moeite kost. Met een beetje geluk kunt u dezelfde dag nog naar uw garage om de banden te laten wisselen, maar houd er rekening mee dat er waarschijnlijk meer mensen zijn die worden overvallen door het weer. Een bandenwissel kost een professional gemiddeld niet meer dan een uur.
Pas uw rijgedrag aan
Als u in de sneeuw net zo plotseling optrekt of stuurt als bij mooi weer, is de kans groot dat u gaat slippen. Rijd dus langzamer dan u normaal zou doen, zodat u meer tijd heeft om te reageren. De vuistregel is om uw snelheid te halveren.
Houd meer afstand van degene voor u, ook dit wilt u verdubbelen als dat kan. Ook als u winterbanden heeft, kan uw auto gaan glijden. Overschat niet hoeveel grip u heeft en houd voldoende afstand van degene voor u. Bij gladheid is het nog belangrijker om voor u uit te blijven kijken, zodat u beter kunt inschatten wat het verkeer om u heen gaat doen. Zo heeft u meer tijd om rustig te remmen of uit te wijken, zonder dat u gaat slippen.
Als laatste is het verstandig om uw route te checken voor u op weg gaat. Dit geldt zowel voor uw vakantie, als de route die u dagelijks naar uw werk neemt. Probeer files te vermijden, daarin gebeuren de meeste botsingen als het glad is. Neem desnoods een langere route om kleine weggetjes te vermijden, hier wordt namelijk minder vaak gestrooid.
Wat moet u doen als de auto slipt?
Als het toch misgaat en de auto begint te slippen, dan is het belangrijk om te weten wat u moet doen. Onze eerste reactie is vaak om een ruk aan het stuur te geven en op de rem te trappen. Dit is juist wat u niet wilt doen. Door de plotselinge correctie kan u volledig de macht over het stuur verliezen.
Overstuur en onderstuur
Hoe haalt u de auto uit de slip? Dat hangt ervan af wat er precies gebeurt. De auto kan op twee manieren gaan slippen. Als u het stuur omdraait en de auto draait te ver door, dan heet dat overstuur. U wordt als het ware ingehaald door de achterkant van uw auto. Om dit te corrigeren, moet u het gas loslaten en tegen de draairichting in sturen. Dus, draait u rechtsom, dan linksom sturen. En blijf kijken in de richting waar u heen wilt corrigeren. Veel mensen kijken automatisch naar een voorwerp waar ze op af dreigen te gaan. Hierdoor kunt u onbewust in de richting van het obstakel sturen.
Als u instuurt, maar de auto gaat gewoon rechtdoor, dan heet dat onderstuur. Als u merkt dat dit gebeurt, dan wilt u het stuur een stukje terugdraaien. Laat het gas los en trap de koppeling in, zodat de wielen uit zichzelf kunnen gaan draaien. Zo kunnen de wielen weer grip vinden. Als dat gebeurt, kunt u de rem intrappen en rustig proberen het stuur te draaien.
Rijdt u in een automaat? Probeer de auto niet in neutraal te zetten, daar is geen tijd voor. Het is veel beter om beide handen aan het stuur te houden en te kijken waar u heen wilt. Bij veel moderne automaten helpt de traction control om de macht over het stuur terug te krijgen. Laat dus het gas en de rem los, en houd uw handen aan het stuur.
Houd deze tips in uw achterhoofd voor als het echt misgaat, maar voorkom problemen liever. Met goede winterbanden heeft u een kortere remweg en meer grip. Houd het weerbericht 's winters in de gaten, en plan uw route als u echt op weg moet bij zware gladheid.
SWOV (2022).Veilige personenauto's. SWOV-factsheet, februari 2022. SWOV, Den Haag.
SWOV (2023). De invloed van het weer.SWOV-factsheet, juli 2023. SWOV, Den Haag.