Mijn auto airco doet het niet! Hoe kan dit?

16 Mei 2024
Mijn auto airco doet het niet! Hoe kan dit?

In de zomer is een airco ontzettend fijn om de auto koel te houden en ook in de winter helpt uw airconditioning om vocht uit de lucht te halen en zo te zorgen dat uw ramen niet beslaan. Het kan dat uw airco minder goed koelt. Dat is heel vervelend, vooral in de zomer. Wat kan dan het probleem zijn, en wat kost het om dit te maken? Dat vertellen wij u in deze blog. 

Hoe werkt de auto airco?  

De  airconditioning van uw auto is een vernuftig systeem met veel bewegende onderdelen. Het aircosysteem bevat een koudemiddel dat bekend staat als R-134a of simpelweg R13. Dit is een middel dat wordt gebruikt voor de koeling van systemen boven 0 graden en is bijvoorbeeld ook in uw koelkast te vinden. Tot 1994 werd R12 gebruikt in de airconditioning, omdat dit gas zeer schadelijk is voor het milieu gebruiken alle auto’s van na 1994 het verbeterde R-13. 

Uw aircosysteem werkt op basis van het principe dat vloeistof hitte verliest wanneer het verdampt. Het systeem bestaat eigenlijk uit twee delen, een deel dat onder druk staat en een deel dat niet onder druk staat. Het vloeibare koudemiddel wordt door de compressor of aircopomp onder druk gezet. Hierdoor wordt het heet en gasvormig. Hierna wordt het naar de airco condensator (condenser) gepompt. Dit is een soort radiator die achter de grill van uw auto kronkelt. Het gas wordt hier gekoeld door de rijlucht. Wanneer uw auto stilstaat, gaat de airco ventilator (fan) draaien om het gas te koelen.

Afbeelding credit: https://excaliburautorepair.com/automotive-air-conditioner-diagram/

Het gas is nu veel hitte kwijt, waardoor het weer vloeibaar is geworden. Het wordt naar de airco droger (dryer) gepompt, deze filtert vocht en vuil uit het koudemiddel. Hierna gaat het naar het expansieventiel (expansion valve). Het expansieventiel laat kleine beetjes vloeistof naar de verdamper stromen, waarbij het meer druk verliest en weer gasvormig wordt. Bij deze verdamping verliest het nog meer hitte. Het nu koude gas wordt door de airco verdamper (evaporator) geblazen, waar het weer verdampt en daardoor afkoelt. De blower van uw auto blaast lucht langs de verdamper, wat de luchtstroom koelt en de koude lucht het interieur inblaast. Vervolgens begint het proces weer opnieuw bij de compressor. 

Waarom werkt de airco niet? 

Als uw airconditioning kapot is, kan dit aan veel verschillende oorzaken hebben. Omdat het aircosysteem onder druk staat, mag u hier niet zelf aan klussen. Dit kan onbedoelde schade aan het systeem veroorzaken en zelfs gevaarlijk zijn. Ga daarom altijd naar een betrouwbare garagist om uw auto airco te laten nakijken.  

De kosten van reparatie hangen deels af van het defect. Daarom hebben we hier de mogelijke oorzaken van een slecht werkend airco systeem op een rij gezet, met de symptomen van het defect. 

De airco koelt niet 

Als de airco van uw auto niet koelt, kan dit verschillende oorzaken hebben. Het eerste om te controleren is of er nog genoeg koudemiddel in het systeem aanwezig is. Na verloop van tijd verdampt het koudemiddel, of trekt het teveel vocht aan om goed te functioneren. Daarom wordt het om de 2-3 jaar bijgevuld. Bij dit proces wordt het systeem geopend. Hierbij wordt de  aircodroger aan vocht blootgesteld, waardoor deze niet meer goed werkt. Daarom wordt bij het bijvullen vaak ook gelijk de droger vervangen.  

Is uw airco recent bijgevuld en koelt deze nog steeds niet goed? Dan kan er een lek in het systeem zitten. Bij lekkage ontsnapt het gasvormige koelmiddel, kan het koudemiddel niet goed door het systeem bewegen en is er onvoldoende druk om het middel te koelen. Er zijn middelen op de markt waarmee u een klein lek aan het aircosysteem kunt dichten, maar dit is een tijdelijke oplossing. De kans is ook groot dat de airco droger bij een lek vol met vocht zit. U kunt dus het beste een expert laten testen op lekkage en de kapotte delen laten vervangen, het koudemiddel laten bijvullen en de droger laten vervangen. 

Als uw airco wel werkt tijdens het rijden, maar niet koud is wanneer u stilstaat, bijvoorbeeld in een file of bij het stoplicht, is dat natuurlijk ontzettend irritant. Dit kan een indicatie zijn dat de  airco ventilator kapot is. Dit is de ventilator die het koelmiddel in de condensor koelt. Doordat deze buitenlucht aanzuigt, raakt de ventilator gemakkelijk verstopt en gaat dan vastzitten. 

In het ergste geval is uw aircopomp kapot. Dit gaat vaak gepaard met geratel uit de airconditioning. Het vervangen van de aircopomp is een dure klus omdat dit veel tijd kost. De aircopomp of compressor zit op het motorblok gemonteerd en moet worden losgekoppeld van het systeem. Dit betekent dat het aircosysteem ook geleegd moet worden en de aircodroger vervangen. Daarnaast is de aircopomp duur in aanschafkosten. 

De airco blaast niet 

De koude lucht die uit uw airco komt wordt door de  kachelventilator of blower het interieur in geblazen. Als er geen lucht uit de blower komt, en dit gebeurt ook niet als u de kachel aanzet, dan kunt u zeker zijn dat het probleem niet bij de airconditioning ligt, maar bij de kachelmotor of kachelventilator.  

Als u de blower van de auto aanzet, en er gebeurt niets, dan is de kachelventilator mogelijk kapot. Dit kan gebeuren door ophopingen van vuil en troep in de ventilator. In het simpelste geval ligt het probleem bij een doorgebrande  kachelweerstand. Dit kunt u eenvoudig doormeten met een multimeter.  

De airco maakt een vreemd geluid 

Als uw airco lawaai maakt en niet meer koelt, is de kans groot dat het koudemiddel op is. Dit zorgt ervoor dat de kleppen van de auto airco gaan trillen, wat een hoog, piepend geluid veroorzaakt. Als u vermoed dat het koudemiddel op is, wilt u het zo snel mogelijk laten bijvullen om schade aan de aircopomp te voorkomen. In de tussentijd doet u er goed aan om de airco niet te gebruiken. 

Als uw airconditioning een brommend geluid maakt, kan dit komen doordat de compressor niet meer goed werkt. De aircopomp of compressor kan kapot gaan door onvoldoende smering als gevolg van slecht onderhoud, of omdat de auto lang heeft stilgestaan. 

Als de airco trilt, of er komt een rammelend of klapperend geluid vanuit de motor, dan is uw aandrijfriem mogelijk uitgerekt. Als dit het geval is hoort u het geluid ook wanneer de airco uitgeschakeld is. Als de distributieriem is uitgerekt, zit deze slap om de geleiderol en gaat klapperen doordat de krukas niet constant met dezelfde snelheid draait. Het is ook mogelijk dat de vrijlooppoelie kapot is, deze vangt normaliter het klapperen van de riem op.  

De airco stinkt 

Doet u de airconditioning aan en ruikt u een vreemde, vochtige of schimmelige lucht, dan is de kans groot dat uw interieurfilter vol is. Wanneer het interieurfilter vol zit met stof, pollen en vocht is het gemakkelijk voor schimmel om te groeien. Dit is ongezond en geeft een nare geur aan het interieur. Dit is eenvoudig op te lossen met een nieuw interieurfilter. Het vervangen van uw interieurfilter kan wat gedoe zijn, maar is in principe eenvoudig zelf te doen. Lees in onze blog hoe u zelf het interieurfilter vervangt.   

Wat kost het om de airco te repareren? 

De kosten van het repareren van de airconditioning verschillen enorm, afhankelijk van uw automerk, model en het onderdeel dat vervangen moet worden.  

Zo loopt het  vervangen van een distributieriem uiteen van €300,- tot wel €1000,-. Dit is sterk afhankelijk van uw automodel, bij sommige modellen moet namelijk de complete motor uit de auto getild worden om bij de riem te komen. 

Een  interieurfilter vervangen is relatief simpel en kunt u ook zelf doen. Hiervoor hoeft niets verwijderd te worden, het interieurfilter is vaak bereikbaar achter het handschoenenkastje bij de bijrijdersstoel. Afhankelijk van de moeite en tijd die dit vergt, bent u tussen de €5,- en €150,- kwijt. 

Alle onderdelen van het aircosysteem, behalve de ventilator, zijn met elkaar verbonden via buizen en moeten door een specialist worden vervangen, dit kan en mag u niet zelf doen.  

Een  nieuwe aircopomp kost gemiddeld rond de €300,-, dit is exclusief de arbeidskosten. Als het aircosysteem van de auto wordt geopend, kunt u erop rekenen dat de aircodroger ook wordt vervangen, deze kost gemiddeld een paar tientjes. De arbeidskosten kunnen de kosten van deze klus laten oplopen van rond de €500,- tot wel €1000,- euro, afhankelijk van uw automodel en wat er precies gedemonteerd moet worden.  

Hetzelfde geldt voor een  nieuw expansieventiel, dit is een relatief goedkoop onderdeel dat meestal maar een paar tientjes kost. Het ventiel bevindt zich wel midden in het aircosysteem en brengt daarom hoge arbeidskosten met zich mee. U doet er goed aan om een ventiel van goede kwaliteit te bestellen dat lang meegaat, zo bespaart u op lange termijn arbeidskosten

De  kachelventilator is het onderdeel dat de lucht in uw auto blaast. Het onderdeel zelf kost gemiddeld tussen de €50,- en €100,- euro.  Het vervangen kan vaak binnen 2 uur gedaan worden, dit kost ongeveer €200,- tot €300,-.  

De  aircoventilator koelt het koudemiddel in de airco condensator. Wanneer de aircoventilator niet goed werkt, kan dit soms worden gerepareerd door het schoon te maken en corrosie te verwijderen. Als dit niet meer kan, kost een nieuwe aircoventilator rond de €50,-. De vervanging kan oplopen tot wel €400,-. De airco condensor zelf verschilt sterk in prijs, van minder dan €100,- tot wel €900,-. Dit is afhankelijk van uw automerk, maar ook het merk van de condensor. Voor vervanging kunt u op eenzelfde bedrag rekenen als de ventilator. 

Als laatste de  airco verdamper. De prijs van het onderdeel verschilt van rond de €70,- tot ruim €900,-. De kosten voor vervanging zijn ook hoog, omdat de verdamper diep in uw auto verscholen zit. De arbeidskosten bedragen gemiddeld rond de €800,-. 

De kosten om lekkage van de  airco leidingen te dichten zijn ontzettend afhankelijk van de grootte van het lek en de locatie. Een drukleiding kost onder de €100,-, hier komen nog arbeidskosten overheen. Als u een middel gebruikt om het lek te dichten, bent u hiervoor tussen de €20,- en €60,- euro kwijt. Het is dan wel belangrijk om uw koudemiddel te laten bijvullen en goed in de gaten te houden dat de lekkage niet terugkeert.  

Gemiddeld gaat een aircosysteem 10 jaar mee. Het is hiervoor wel belangrijk om regelmatig  onderhoud aan uw aircosysteem te laten plegen. Dit omvat een jaarlijkse controle, eventueel het koudemiddel bij laten vullen en het smeermiddel bijvullen. Het koudemiddel hoeft niet ieder jaar te worden bijgevuld, dit is gemiddeld om de 2-3 jaar nodig en kost gemiddeld €60,- tot €90,-. 

Als u een onderdeel van uw aircosysteem moet laten vervangen, doet u er goed aan om een onderdeel van een goed merk aan te schaffen. Dit is misschien duurder in aanschaf, maar scheelt op termijn in montagekosten omdat het onderdeel minder snel vervangen moet worden. Omdat de montagekosten het gros van de kosten bedragen, loont het om een kwalitatief onderdeel aan te schaffen. Hoewel u zelf de airco onderdelen niet mag vervangen, kunt u ervoor kiezen om zelf de onderdelen aan te schaffen en deze door uw monteur te laten inbouwen. Omdat de prijs van onderdelen sterk uiteenloopt kan dit u veel schelen in materiaalkosten. In veel gevallen komen originele onderdelen uit dezelfde fabriek als de aftermarket versie, maar voor een lagere prijs. Doe hiervoor goed uw onderzoek en bestel kwalitatieve onderdelen met uw chassisnummer, bij Winparts.