Heeft mijn auto een distributieriem of -ketting?

27 Januari 2023
Heeft mijn auto een distributieriem of -ketting?

Heeft mijn auto een distributieriem of distributieketting? Deze vraag wordt door auto-eigenaren regelmatig gesteld. Beide zijn een belangrijk onderdeel voor het aandrijven van de nokkenas. Het is belangrijk om te weten of uw auto een riem of ketting heeft voor bijvoorbeeld het onderhoud en/of het bestellen van nieuwe auto-onderdelen. Met onze handige distributieriem of -ketting checker komt u er eenvoudig achter. Lees in deze blog of uw auto over een riem of ketting beschikt en wanneer deze vervangen moet worden.

Button distributieriemen en kettingen

Snel naar een specifiek onderwerp navigeren? Klik dan op een van de volgende links:

Heeft mijn auto een distributieriem of distributieketting?

De ene auto heeft een  distributieriem en de andere heeft een distributieketting. De riem of ketting drijft via de krukas de nokkenas aan die vervolgens weer de  inlaatkleppen en uitlaatkleppen bedient. Zonder riem of ketting kan de motor niet draaien omdat anders de kleppen niet op het juiste moment worden geopend en gesloten. Het is dus een essentieel onderdeel van de auto.

Verschil distributieriem en -ketting

We weten nu dat de auto een riem of ketting heeft, maar wat is het verschil nu precies tussen deze twee en welke heeft mijn auto? De meeste moderne auto's hebben een distributieriem. De distributieriem is een getande riem gemaakt van een sterk soort kunststof. Dankzij dit materiaal is de riem soepel en sterk.

Tegenwoordig maken fabrikanten steeds vaker gebruik van een riem in plaats van een ketting. Dit heeft te maken met het steeds compacter en lichter worden van de motoren. Daarnaast is een riem ook stiller dan een ketting.

Er worden echter nog steeds auto's geproduceerd die een ketting hebben. Dit is een ketting met metalen schakels gemaakt van gehard staal. Dankzij het materiaal is een ketting duurzamer dan een riem en hoeft deze minder vaak vervangen te worden. Of de auto een distributieriem of distributieketting heeft, is dus volledig afhankelijk van de keuze van de fabrikant.

Distributieriem of ketting check 

Het is belangrijk om te weten of uw auto een distributieriem of distributieketting heeft. De ketting is namelijk onderhoudsvrij, terwijl op de distributieriem regelmatig moet worden vervangen. In het instructieboekje van uw auto kunt u vinden of uw auto een distributieriem of distributieketting heeft. U kunt ook onderaan deze blog een lijst vinden met automerken en types; onze distributieriem of ketting checker. 

In deze lijst staan alle auto’s met een distributieketting. Staat uw auto niet in het lijstje? Dan heeft uw auto waarschijnlijk een distributieriem. 

Een extra distributieriem of -ketting check die u kunt doen is uw kenteken bij Winparts op de website invullen. Worden er distributieriemen aangeboden? Dan zal uw auto over een riem beschikken. Hetzelfde geldt wanneer er distributiekettingen worden getoond. Bekijk hier of uw auto een distributieriem of -ketting heeft.

Selecteer uw auto om onderdelen met pasgarantie te tonen.

Geef hier uw chassisnummer (VIN) in:
info
U kunt achterop uw kenteken bewijs uw chassisnummer terugvinden.

Vlaams search

Vul uw chassisnummer (VIN) in of selecteer handmatig

Of selecteer hier uw auto

Wanneer distributieriem vervangen?

Het is lastig om precies te bepalen wanneer een distributieriem vervangen moet worden. Dit hangt onder andere af van uw merk en type auto. Elk merk en type wordt namelijk met een andere motor en riem geleverd. Een richtlijn voor het vervangen van de distributieriem is na 60.000 tot 120.000 gereden aantal kilometers. Dit is een ruime schatting. Daarom is het belangrijk om de riem regelmatig visueel te inspecteren en te controleren op slijtage. Dan kunt u de distributieriem op tijd vervangen. Bij een tweedehands auto moet de verkoper meegeven wanneer de distributieriem voor het laatst is vervangen.

Wanneer distributieketting vervangen?

Een distributieketting kan een stuk langer meegaan dan een riem. Een distributieketting is in principe onderhoudsvrij en kan wel meer dan 300.000 km meegaan. Toch raden wij aan om deze ketting af en toe goed te inspecteren. Het kan namelijk voorkomen dat de kettingspanner niet meer goed werkt.


Werkt de spanner niet meer goed, dan zal de ketting los gaan liggen. Het kan ook voorkomen dat de ketting is uitgerekt en deze slap komt te hangen. Wanneer de ketting te slap komt te hangen, verspringt deze een of meerdere tanden. Dit is ook vaak te herkennen aan een ratelend geluid in de motor en kan flinke schade aan de auto toebrengen. Het is dan zaak om de distributieketting zo snel mogelijk te vervangen.

Maakt uw auto een ratelend of tikkend geluid? Lees dan ook de blog:  mijn auto maakt een tikkend of ratelend geluid voor meer advies over een ratelend en tikkend geluid van de auto.

Versleten distributieriem of -ketting?         

Een versleten distributieriem is te herkennen aan een aantal dingen.

  • Slijtage is te herkennen aan scheuren, deukjes of versnipperingen in het kunststof. 
  • Ook is een versleten riem te herkennen aan een slepend geluid uit de motor. 
  • Soms kan de riem een tand verspringen door een te lage spanning. Dit kunt u merken doordat de auto ineens veel minder vermogen heeft of extreem veel brandstof verbruikt. 
  • Een versleten distributieketting kunt u herkennen aan een schurend geluid. Wanneer de ketting is uitgerekt, zal deze tegen de behuizing aankomen. 

Een losse ketting is vaak te wijten aan de spanners en geleiders die versleten zijn waardoor de ketting gaat klapperen. Echter, een distributieketting hoeft in tegenstelling tot een riem vrijwel nooit vervangen te worden. Preventief onderhoud kan wel helpen om uw auto soepel te laten draaien.

Kosten distributieriem of -ketting vervangen   

Het aanschaffen van een distributieriem hoeft zeker niet duur te zijn. Een losse distributieriem kunt u bij Winparts al bestellen vanaf € 6, een set bestelt u al vanaf € 21. In de meeste sets zit een riem, spanrol en een waterpomp. Een complete kettingset bestelt u al vanaf € 65, deze sets bevatten over het algemeen een distributieketting, een spanner, een geleiderail en een pakkingsset. Kijk voor alle sets op onze site, vul uw kenteken of automodel in en de geschikte auto-onderdelen voor uw auto zullen worden getoond. Neem gerust contact met ons op voor advies.

Selecteer uw auto om onderdelen met pasgarantie te tonen.

Geef hier uw chassisnummer (VIN) in:
info
U kunt achterop uw kenteken bewijs uw chassisnummer terugvinden.

Vlaams search

Vul uw chassisnummer (VIN) in of selecteer handmatig

Of selecteer hier uw auto

Button distributieriemen en kettingen

Distributieriem of ketting checker
Merk Type Bouwjaar / opmerkting Riem of ketting
Alfa 159 Ketting
Alfa Brera 2.2 en 3.0 benzine Ketting
Audi 1.4 TSI  Ketting
Audi 1.4 TFSI Ketting
Audi 1.4 TFSI ACT EA211 Riem
Audi A3 1.6 FSI Benzine Ketting
Audi A4 1.8 (niet turbo) Benzine Ketting
Audi A4 TSI 160 B8 Ketting
Audi A3 2.0 TFSI EA888 Ketting
Audi A4 2.0 TFSI B8 Ketting
BMW Alle modelen na 1993 Ketting
Cadilac Alle modellen Ketting
Chevrolet Corvette Ketting
Chevrolet Epica 2.0 6-cilinder (V6) Benzine Ketting
Chrevolet  Spark 1.0 Ketting
Chevrolet Spark 1.2 Ketting
Chrysler Neon 2.0 160pk

  

Ketting
Chrysler Neon 2.0 tot 133pk/148pk Riem
Chrysler PT Cruiser 2.0 141pk 06-2000 / 12-2010 Riem
Chrysler PT Cruiser 1.6 116pk 06-2000 / 12-2010 Ketting
Citroën C1 1.0 Benzine Ketting
Citroën C3 Picasso 1.6 Benzine Ketting
Citroën C3 1.4 en 1.6 Benzine Ketting
Citroën C4 Benzine vanaf 2010 Ketting
Citroën DS3 1.6 Bezine Riem
Citroën DS4 1.6 Benzine Ketting
Citroën C5 1.6HDi Diesel vanaf 08-2004 Ketting
Dacia Duster 1.6 Benzine Riem
Dacia Sandero 0.9TCe 90  Benzine Ketting
Dacia Logan MCV 0.9TCe 90 Benzine Ketting
Daihatsu Terios Ketting
Daihastu Sirion 1.3 Benzine Ketting
Fiat 500 Twin air Benzine Ketting
Fiat Punto II 1.2 44kw 02-2000 tm 12-2009 benzine

    

Riem
Fiat Punto II 1.2 59kw 09-1999 tm 10-2005 Riem
Fiat Punto 1.3 JTD Diesel vanaf 06-2003 Ketting
Ford KA 1.3 Benzine vanaf 09-1996 Ketting
Ford  KA 1.6 Street KA Vanaf 05-2003 Ketting
Ford Fiesta 1.3 Benzine Ketting
Ford C-Max Ketting
Ford Focus 1.8 Ketting
Ford Focus 2.0 Ketting
Ford Fusion Benzine Riem
Ford Mondeo Alle V6 modellen Ketting
Ford Mondeo Alle types tussen 2001 - 2006 Ketting
Ford  Modeo 2.0 Benzine vanaf 2007 Ketting
Ford Galaxy 2.3 Ketting
Ford Transit 2.2 Diesel vanaf 2012 Ketting
Ford Ranger 2.2 en 3.2 Diesel Ketting
Honda Jazz Alle modellen Ketting
Honda Civic Alle 2006 modellen Ketting
Honda Alle 2.0 4 cilinder vanaf 2002 Ketting
Hyundai Atos Alle modellen Riem
Hyudai i10 1.0 en 1.2 Benzine Riem
Hyundai i20 1.2 en 1.4 Benzine Riem
Hyundai i20 1.4 Diesel Riem
Hyundai ix20 1.4 en 1.6 Diesel Riem
Hyundai i30 1.4 en 1.6 Benzine Riem
Hyundai i30 1.6 Diesel Riem
Hyundai ix35 1.7 en 2.0 Diesel Riem
Hyundai Santa Fe 2.2 Diesel vanaf 01-2010 Riem
Hyundai Grandeur 3.3 v6 Benzine Riem
Jaguar Alle modellen Benzine Ketting
Jaguar 2.7 V6 Diesel Riem
Jaguar 3.0 V6 Diesel Riem
Jaguar XF 2.2 Diesel Riem
Jaguar Overige modellen Diesel Ketting
Jeep Compass 2.2 Diesel vanaf 2011 Ketting
Jeep Alle 3.0 V6 Diesel Ketting
Kia Carnival 2.9 Diesel 2001 - 2009 Riem
Kia Rio 1.1 3 cilinder Diesel (nieuwe modellen) Ketting
Kia Rio 1.4 Benzine (nieuwe modellen) Ketting
Kia Rio Diesel (oude modellen) Ketting
Kia Picanto 1.0 Benzine 2009 - 2011 Riem
Kia Picanto 1.2 Benzine Ketting
Kia Cerato Diesel Ketting
Kia Sorento 2.5 Diesel (oude modellen) Ketting
Kia C'eed 1.4 en 1.6 Benzine Ketting
Kia C'eed 1.6 Diesel Ketting
Kia Venga 1.4 Benzine Ketting
Kia Venga 1.6 Benzine Ketting
Kia Optima Alle modellen Ketting
Kia Sportage 1.7/2.0/2.2 R type diesel Ketting
Kia Sorento Nieuwe modellen Ketting
Landrover 2.2 Diesel vanaf 2012 Ketting
Lexus IS250 V6 Benzine Ketting
Lexus IS220 Diesel Ketting
Mazda 2 en 3 Benzine Ketting
Mazda 3 Diesel Riem
Mazda MX5 1.8 en 2.0 Benzine vanaf 2005 Ketting
Mazda MX5 Diesel Riem
Mazda 6 Benzine 2002-2008 Ketting
Mazda 6 Diesel Riem
Mercedes A Klasse Diesel 1.4 2012 Riem
Mercedes Alle modellen Ketting
Mini 1.4  Diesel Ketting
Mini 1.6 Diesel 2007-2010 Riem
Mini 1.6 N47 en 2.0 Diesel vanaf 2011 Ketting
Mistubishi Colt Alle modellen Ketting
Nissan Primera Benzine Ketting
Nissan Mirco Nieuwe benzine modellen Ketting
Nissan Pixo 1.0 12V Vanaf 06-2009 Ketting
Nissan Qashqai Diesel Ketting
Nissan X-trial Diesel Ketting
Nissan Note 1.4 en 1.6 Benzine Ketting
Nissan Note 1.5 Diesel Riem
Nissan Juke 1.4 en 1.6 Benzine Ketting
Nissan Juke 1.5 Diesel Riem
Peugeot 107 1.0 Benzine Ketting
Peugeot  207 1.6 2007 Ketting
Peugeot 308 1.6 Benzine Ketting
Renault Clio 0.9TCe 90 en 1.2TCe Benzine Ketting
Renault Scenic 1.2 TCe en 1.4 TCe Benzine Ketting
Renault Megane 1.2 TCe en 1.4 TCe Benzine Ketting
Renault Kangoo 1.2 Benzine 08-1997 tm 01-2008 Riem
Renault Languna (coupe) 2.0 Diesel Ketting
Saab Alle 4 cilinder benzine met turbo Ketting
Saab 1.8 en 1.9 Diesel Riem
Seat Ibiza III 6L1 1.2L Benzine 02-2002 / 06-2006 Ketting
Seat 1.2 3 cilinder  Benzine Ketting
Skoda 1.2 3 cilinder Benzine Ketting
Smart Alle modellen Ketting
Suzuki Alto 1.0 Vanaf 2009 Ketting
Suzuki 1.2 en 1.3 Benzine Ketting
Suzuki Swift 1.3 en 1.5 Benzine 2005 - 2010 Ketting
Suzuki Sx4 1.6 Benzine Ketting
Suzuki Grand vitara 2.4 en vitara II (JT) 3.2 Benzine Ketting
Toyota Aygo 1.0 Benzine Ketting
Toyota IQ 1.0 Benzine Ketting
Toyota 1.0 en 1.3 en 1.5 VVTi Alle modellen Ketting
Toyota Yaris 1.4 Diesel Ketting
Toyota Prius 1.5 Ketting
Toyota Corrola 1.4 tm 1.8 VVTi Benzine Ketting
Toyota MR2 1.8 Benzine Ketting
Toyota Auris Alle modellen Ketting
Toyota Avensis 1.8 en 2.0 en 24=.4 Benzine Ketting
Toyota Avensis 2.0 en 2.2 Diesel vnaf 07-2006 Ketting
Toyota Verso VVTi Benzine Ketting
Toyota RAV4 2.0 VVTi Benzine Ketting
Toyota RAV4 2.2 Diesel vanaf 2006 Ketting
Opel Astra H 1.3CDTI 08-2005 tm 03-201 Ketting
Opel Agila 1.0 12V en 1.2 16V Benzine Ketting
Opel Agila 1.3 CDTI Diesel Ketting
Opel Corsa 1.0 12V en 1.2 16V en 1.4 Benzine Ketting
Opel Vectra 1.8 08-2008 tm 10-2008 Riem
Opel Omega 2.2 Benzine Riem
Volkswagen 1.2 3 cilinder Benzine Ketting
Volkswagen 1.4 FSI Ketting
Volkswagen Golf V 1.9 TDI 05-2004 tm 11-2008 Riem
Volkgswagen Golf VR5 en VR6 Ketting
Volkswagen Touareg Ketting
Volkswagen Sharan VR6 Ketting
Volvo V50 2.0 96kW Diesel 04-2004 tm 07-2007 Riem
Volvo V50 2.0 100kW Diesel 04-2004 tm 07-2010 Riem


Heeft u nog vragen? Neem contact op via [email protected] of bel naar 085 070 5200

Anderen bekeken ook: 

Op de hoogte gesteld worden als er een nieuwe blog online staat? Of als eerste op de hoogte zijn van exclusieve aanbiedingen, kortingen en winacties? Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief en ontvang direct 10% korting op je eerste bestelling.

Veelgestelde vragen over het vervangen van de distributieriem


Wanneer moet de distributieriem vervangen worden?

Het vervangen van de distributieriem is afhankelijk van het type motor en de aanbevelingen van de fabrikant. Over het algemeen wordt aanbevolen om dit elke 90.000 tot 120.000 kilometer, na een aantal jaar of elke 5 tot 7 jaar te doen. Zorg ervoor dat u een geschikte nieuwe distributieriem gebruikt voor uw specifieke motortype.

Kan ik aan het kenteken zien wanneer de distributieriem vervangen moet worden?

Het is niet mogelijk om specifiek aan de hand van het kenteken vast te stellen of de distributieriem vervangen moet worden. Wel kunt u via onze tool hierboven uw auto selecteren om onderdelen met pasgarantie te tonen. Voer uw kenteken in of selecteer handmatig.

Wat zijn de kosten voor het vervangen van de distributieriem?

De kosten voor een nieuwe distributieriem variëren afhankelijk van het automerk, het motortype en het aantal cilinders. Gemiddeld liggen de kosten tussen de €300 en €800, inclusief arbeid en materialen.

Hoe lang gaat een distributieriem normaal gesproken mee? 

De levensduur van een distributieriem varieert, maar bedraagt doorgaans tussen de 90.000 en 150.000 kilometer. Het is echter essentieel om de aanbevelingen van de fabrikant op te volgen. Kies bij het vervangen voor een sterke kunststof distributieriem.

Hoe vaak moet de distributieriem vervangen worden? 

Het wordt aanbevolen om de distributieriem elke 90.000 tot 150.000 kilometer of elke 5 tot 7 jaar te vervangen, afhankelijk van wat zich het eerst voordoet. Dit voorkomt mogelijke schade aan de motor. Tijdige vervanging is cruciaal.