Heeft mijn auto een distributieriem of distributieketting? Deze vraag wordt door auto-eigenaren regelmatig gesteld. Beide zijn een belangrijk onderdeel voor het aandrijven van de nokkenas. Het is belangrijk om te weten of uw auto een riem of ketting heeft voor bijvoorbeeld het onderhoud en/of het bestellen van nieuwe auto-onderdelen. Met onze handige distributieriem of -ketting checker komt u er eenvoudig achter. Lees in deze blog of uw auto over een riem of ketting beschikt en wanneer deze vervangen moet worden.
Snel naar een specifiek onderwerp navigeren? Klik dan op een van de volgende links:
- Heeft mijn auto een distributieriem of distributieketting
- Distributieriem vervangen in 7 stappen
- Kosten distributieriem of -ketting vervangen
Heeft mijn auto een distributieriem of distributieketting?
De ene auto heeft een distributieriem en de andere heeft een distributieketting. De riem of ketting drijft via de krukas de nokkenas aan die vervolgens weer de inlaatkleppen en uitlaatkleppen bedient. Zonder riem of ketting kan de motor niet draaien omdat anders de kleppen niet op het juiste moment worden geopend en gesloten. Het is dus een essentieel onderdeel van de auto.
Verschil distributieriem en -ketting
We weten nu dat de auto een riem of ketting heeft, maar wat is het verschil nu precies tussen deze twee en welke heeft mijn auto? De meeste moderne auto's hebben een distributieriem. De distributieriem is een getande riem gemaakt van een sterk soort kunststof. Dankzij dit materiaal is de riem soepel en sterk.
Tegenwoordig maken fabrikanten steeds vaker gebruik van een riem in plaats van een ketting. Dit heeft te maken met het steeds compacter en lichter worden van de motoren. Daarnaast is een riem ook stiller dan een ketting.
Er worden echter nog steeds auto's geproduceerd die een ketting hebben. Dit is een ketting met metalen schakels gemaakt van gehard staal. Dankzij het materiaal is een ketting duurzamer dan een riem en hoeft deze minder vaak vervangen te worden. Of de auto een distributieriem of distributieketting heeft, is dus volledig afhankelijk van de keuze van de fabrikant.
Distributieriem of ketting check
Het is belangrijk om te weten of uw auto een distributieriem of distributieketting heeft. De ketting is namelijk onderhoudsvrij, terwijl op de distributieriem regelmatig moet worden vervangen. In het instructieboekje van uw auto kunt u vinden of uw auto een distributieriem of distributieketting heeft. U kunt ook onderaan deze blog een lijst vinden met automerken en types; onze distributieriem of ketting checker.
In deze lijst staan alle auto’s met een distributieketting. Staat uw auto niet in het lijstje? Dan heeft uw auto waarschijnlijk een distributieriem.
Een extra distributieriem of -ketting check die u kunt doen is uw kenteken bij Winparts op de website invullen. Worden er distributieriemen aangeboden? Dan zal uw auto over een riem beschikken. Hetzelfde geldt wanneer er distributiekettingen worden getoond. Bekijk hier of uw auto een distributieriem of -ketting heeft.
Selecteer uw auto om onderdelen met pasgarantie te tonen.
Geef hier uw chassisnummer (VIN) in:
U kunt achterop uw kenteken bewijs uw chassisnummer terugvinden.
-
ABARTH
-
ACURA
-
ADDAX
-
AIWAYS
-
AIXAM
-
ALFA ROMEO
-
ALPINA
-
ALPINE
-
ASTON MARTIN
-
AUDI
-
AUSTIN
-
AUSTIN-HEALEY
-
AUTOBIANCHI
-
MAHINDRA
-
MAN
-
MASERATI
-
MAXUS
-
MAYBACH
-
MAZDA
-
MCLAREN
-
MERCEDES-BENZ
-
MERCURY
-
MG
-
MIA ELECTRIC
-
MICRO
-
MICROCAR
-
MINI
-
MITSUBISHI
-
MORGAN
-
MORRIS
-
MPM MOTORS
-
SAAB
-
SEAT
-
SERES
-
SEVIC
-
SHELBY
-
SHINERAY
-
SKODA
-
SKYWELL
-
SMART
-
SPORTEQUIPE
-
SPYKER
-
SSANGYONG
-
SUBARU
-
SUZUKI
-
SWM MOTORS
Onderdelen worden aangepast op uw auto
Wanneer distributieriem vervangen?
Het is lastig om precies te bepalen wanneer een distributieriem vervangen moet worden. Dit hangt onder andere af van uw merk en type auto. Elk merk en type wordt namelijk met een andere motor en riem geleverd. Een richtlijn voor het vervangen van de distributieriem is na 60.000 tot 120.000 gereden aantal kilometers. Dit is een ruime schatting. Daarom is het belangrijk om de riem regelmatig visueel te inspecteren en te controleren op slijtage. Dan kunt u de distributieriem op tijd vervangen. Bij een tweedehands auto moet de verkoper meegeven wanneer de distributieriem voor het laatst is vervangen.
Wanneer distributieketting vervangen?
Een distributieketting kan een stuk langer meegaan dan een riem. Een distributieketting is in principe onderhoudsvrij en kan wel meer dan 300.000 km meegaan. Toch raden wij aan om deze ketting af en toe goed te inspecteren. Het kan namelijk voorkomen dat de kettingspanner niet meer goed werkt.
Werkt de spanner niet meer goed, dan zal de ketting los gaan liggen. Het kan ook voorkomen dat de ketting is uitgerekt en deze slap komt te hangen. Wanneer de ketting te slap komt te hangen, verspringt deze een of meerdere tanden. Dit is ook vaak te herkennen aan een ratelend geluid in de motor en kan flinke schade aan de auto toebrengen. Het is dan zaak om de distributieketting zo snel mogelijk te vervangen.
Maakt uw auto een ratelend of tikkend geluid? Lees dan ook de blog: mijn auto maakt een tikkend of ratelend geluid voor meer advies over een ratelend en tikkend geluid van de auto.
Versleten distributieriem of -ketting?
Een versleten distributieriem is te herkennen aan een aantal dingen.
- Slijtage is te herkennen aan scheuren, deukjes of versnipperingen in het kunststof.
- Ook is een versleten riem te herkennen aan een slepend geluid uit de motor.
- Soms kan de riem een tand verspringen door een te lage spanning. Dit kunt u merken doordat de auto ineens veel minder vermogen heeft of extreem veel brandstof verbruikt.
- Een versleten distributieketting kunt u herkennen aan een schurend geluid. Wanneer de ketting is uitgerekt, zal deze tegen de behuizing aankomen.
Een losse ketting is vaak te wijten aan de spanners en geleiders die versleten zijn waardoor de ketting gaat klapperen. Echter, een distributieketting hoeft in tegenstelling tot een riem vrijwel nooit vervangen te worden. Preventief onderhoud kan wel helpen om uw auto soepel te laten draaien.
Kosten distributieriem of -ketting vervangen
Het aanschaffen van een distributieriem hoeft zeker niet duur te zijn. Een losse distributieriem kunt u bij Winparts al bestellen vanaf € 6, een set bestelt u al vanaf € 21. In de meeste sets zit een riem, spanrol en een waterpomp. Een complete kettingset bestelt u al vanaf € 65, deze sets bevatten over het algemeen een distributieketting, een spanner, een geleiderail en een pakkingsset. Kijk voor alle sets op onze site, vul uw kenteken of automodel in en de geschikte auto-onderdelen voor uw auto zullen worden getoond. Neem gerust contact met ons op voor advies.
Selecteer uw auto om onderdelen met pasgarantie te tonen.
Geef hier uw chassisnummer (VIN) in:
U kunt achterop uw kenteken bewijs uw chassisnummer terugvinden.
-
ABARTH
-
ACURA
-
ADDAX
-
AIWAYS
-
AIXAM
-
ALFA ROMEO
-
ALPINA
-
ALPINE
-
ASTON MARTIN
-
AUDI
-
AUSTIN
-
AUSTIN-HEALEY
-
AUTOBIANCHI
-
MAHINDRA
-
MAN
-
MASERATI
-
MAXUS
-
MAYBACH
-
MAZDA
-
MCLAREN
-
MERCEDES-BENZ
-
MERCURY
-
MG
-
MIA ELECTRIC
-
MICRO
-
MICROCAR
-
MINI
-
MITSUBISHI
-
MORGAN
-
MORRIS
-
MPM MOTORS
-
SAAB
-
SEAT
-
SERES
-
SEVIC
-
SHELBY
-
SHINERAY
-
SKODA
-
SKYWELL
-
SMART
-
SPORTEQUIPE
-
SPYKER
-
SSANGYONG
-
SUBARU
-
SUZUKI
-
SWM MOTORS
Onderdelen worden aangepast op uw auto
Distributieriem of ketting checker
Merk | Type | Bouwjaar / opmerkting | Riem of ketting |
Alfa | 159 | Ketting | |
Alfa | Brera 2.2 en 3.0 benzine | Ketting | |
Audi | 1.4 TSI | Ketting | |
Audi | 1.4 TFSI | Ketting | |
Audi | 1.4 TFSI ACT | EA211 | Riem |
Audi | A3 1.6 FSI | Benzine | Ketting |
Audi | A4 1.8 (niet turbo) | Benzine | Ketting |
Audi | A4 TSI 160 | B8 | Ketting |
Audi | A3 2.0 TFSI | EA888 | Ketting |
Audi | A4 2.0 TFSI | B8 | Ketting |
BMW | Alle modelen | na 1993 | Ketting |
Cadilac | Alle modellen | Ketting | |
Chevrolet | Corvette | Ketting | |
Chevrolet | Epica 2.0 6-cilinder (V6) | Benzine | Ketting |
Chrevolet | Spark 1.0 | Ketting | |
Chevrolet | Spark 1.2 | Ketting | |
Chrysler |
Neon 2.0 160pk
|
Ketting | |
Chrysler | Neon 2.0 tot 133pk/148pk | Riem | |
Chrysler | PT Cruiser 2.0 141pk | 06-2000 / 12-2010 | Riem |
Chrysler | PT Cruiser 1.6 116pk | 06-2000 / 12-2010 | Ketting |
Citroën | C1 1.0 | Benzine | Ketting |
Citroën | C3 Picasso 1.6 | Benzine | Ketting |
Citroën | C3 1.4 en 1.6 | Benzine | Ketting |
Citroën | C4 | Benzine vanaf 2010 | Ketting |
Citroën | DS3 1.6 | Bezine | Riem |
Citroën | DS4 1.6 | Benzine | Ketting |
Citroën | C5 1.6HDi | Diesel vanaf 08-2004 | Ketting |
Dacia | Duster 1.6 | Benzine | Riem |
Dacia | Sandero 0.9TCe 90 | Benzine | Ketting |
Dacia | Logan MCV 0.9TCe 90 | Benzine | Ketting |
Daihatsu | Terios | Ketting | |
Daihastu | Sirion 1.3 | Benzine | Ketting |
Fiat | 500 Twin air | Benzine | Ketting |
Fiat | Punto II 1.2 44kw |
02-2000 tm 12-2009 benzine
|
Riem |
Fiat | Punto II 1.2 59kw | 09-1999 tm 10-2005 | Riem |
Fiat | Punto 1.3 JTD | Diesel vanaf 06-2003 | Ketting |
Ford | KA 1.3 | Benzine vanaf 09-1996 | Ketting |
Ford | KA 1.6 Street KA | Vanaf 05-2003 | Ketting |
Ford | Fiesta 1.3 | Benzine | Ketting |
Ford | C-Max | Ketting | |
Ford | Focus 1.8 | Ketting | |
Ford | Focus 2.0 | Ketting | |
Ford | Fusion | Benzine | Riem |
Ford | Mondeo | Alle V6 modellen | Ketting |
Ford | Mondeo | Alle types tussen 2001 - 2006 | Ketting |
Ford | Modeo 2.0 | Benzine vanaf 2007 | Ketting |
Ford | Galaxy 2.3 | Ketting | |
Ford | Transit 2.2 | Diesel vanaf 2012 | Ketting |
Ford | Ranger 2.2 en 3.2 | Diesel | Ketting |
Honda | Jazz | Alle modellen | Ketting |
Honda | Civic | Alle 2006 modellen | Ketting |
Honda | Alle 2.0 4 cilinder vanaf 2002 | Ketting | |
Hyundai | Atos | Alle modellen | Riem |
Hyudai | i10 1.0 en 1.2 | Benzine | Riem |
Hyundai | i20 1.2 en 1.4 | Benzine | Riem |
Hyundai | i20 1.4 | Diesel | Riem |
Hyundai | ix20 1.4 en 1.6 | Diesel | Riem |
Hyundai | i30 1.4 en 1.6 | Benzine | Riem |
Hyundai | i30 1.6 | Diesel | Riem |
Hyundai | ix35 1.7 en 2.0 | Diesel | Riem |
Hyundai | Santa Fe 2.2 | Diesel vanaf 01-2010 | Riem |
Hyundai | Grandeur 3.3 v6 | Benzine | Riem |
Jaguar | Alle modellen | Benzine | Ketting |
Jaguar | 2.7 V6 | Diesel | Riem |
Jaguar | 3.0 V6 | Diesel | Riem |
Jaguar | XF 2.2 | Diesel | Riem |
Jaguar | Overige modellen | Diesel | Ketting |
Jeep | Compass 2.2 | Diesel vanaf 2011 | Ketting |
Jeep | Alle 3.0 V6 | Diesel | Ketting |
Kia | Carnival 2.9 | Diesel 2001 - 2009 | Riem |
Kia | Rio 1.1 3 cilinder | Diesel (nieuwe modellen) | Ketting |
Kia | Rio 1.4 | Benzine (nieuwe modellen) | Ketting |
Kia | Rio | Diesel (oude modellen) | Ketting |
Kia | Picanto 1.0 | Benzine 2009 - 2011 | Riem |
Kia | Picanto 1.2 | Benzine | Ketting |
Kia | Cerato | Diesel | Ketting |
Kia | Sorento 2.5 | Diesel (oude modellen) | Ketting |
Kia | C'eed 1.4 en 1.6 | Benzine | Ketting |
Kia | C'eed 1.6 | Diesel | Ketting |
Kia | Venga 1.4 | Benzine | Ketting |
Kia | Venga 1.6 | Benzine | Ketting |
Kia | Optima | Alle modellen | Ketting |
Kia | Sportage | 1.7/2.0/2.2 R type diesel | Ketting |
Kia | Sorento | Nieuwe modellen | Ketting |
Landrover | 2.2 | Diesel vanaf 2012 | Ketting |
Lexus | IS250 V6 | Benzine | Ketting |
Lexus | IS220 | Diesel | Ketting |
Mazda | 2 en 3 | Benzine | Ketting |
Mazda | 3 | Diesel | Riem |
Mazda | MX5 1.8 en 2.0 | Benzine vanaf 2005 | Ketting |
Mazda | MX5 | Diesel | Riem |
Mazda | 6 | Benzine 2002-2008 | Ketting |
Mazda | 6 | Diesel | Riem |
Mercedes | A Klasse | Diesel 1.4 2012 | Riem |
Mercedes | Alle modellen | Ketting | |
Mini | 1.4 | Diesel | Ketting |
Mini | 1.6 | Diesel 2007-2010 | Riem |
Mini | 1.6 N47 en 2.0 | Diesel vanaf 2011 | Ketting |
Mistubishi | Colt | Alle modellen | Ketting |
Nissan | Primera | Benzine | Ketting |
Nissan | Mirco | Nieuwe benzine modellen | Ketting |
Nissan | Pixo 1.0 12V | Vanaf 06-2009 | Ketting |
Nissan | Qashqai | Diesel | Ketting |
Nissan | X-trial | Diesel | Ketting |
Nissan | Note 1.4 en 1.6 | Benzine | Ketting |
Nissan | Note 1.5 | Diesel | Riem |
Nissan | Juke 1.4 en 1.6 | Benzine | Ketting |
Nissan | Juke 1.5 | Diesel | Riem |
Peugeot | 107 1.0 | Benzine | Ketting |
Peugeot | 207 1.6 | 2007 | Ketting |
Peugeot | 308 1.6 | Benzine | Ketting |
Renault | Clio 0.9TCe 90 en 1.2TCe | Benzine | Ketting |
Renault | Scenic 1.2 TCe en 1.4 TCe | Benzine | Ketting |
Renault | Megane 1.2 TCe en 1.4 TCe | Benzine | Ketting |
Renault | Kangoo 1.2 | Benzine 08-1997 tm 01-2008 | Riem |
Renault | Languna (coupe) 2.0 | Diesel | Ketting |
Saab | Alle 4 cilinder benzine met turbo | Ketting | |
Saab | 1.8 en 1.9 | Diesel | Riem |
Seat | Ibiza III 6L1 1.2L | Benzine 02-2002 / 06-2006 | Ketting |
Seat | 1.2 3 cilinder | Benzine | Ketting |
Skoda | 1.2 3 cilinder | Benzine | Ketting |
Smart | Alle modellen | Ketting | |
Suzuki | Alto 1.0 | Vanaf 2009 | Ketting |
Suzuki | 1.2 en 1.3 | Benzine | Ketting |
Suzuki | Swift 1.3 en 1.5 | Benzine 2005 - 2010 | Ketting |
Suzuki | Sx4 1.6 | Benzine | Ketting |
Suzuki | Grand vitara 2.4 en vitara II (JT) 3.2 | Benzine | Ketting |
Toyota | Aygo 1.0 | Benzine | Ketting |
Toyota | IQ 1.0 | Benzine | Ketting |
Toyota | 1.0 en 1.3 en 1.5 VVTi | Alle modellen | Ketting |
Toyota | Yaris 1.4 | Diesel | Ketting |
Toyota | Prius 1.5 | Ketting | |
Toyota | Corrola 1.4 tm 1.8 VVTi | Benzine | Ketting |
Toyota | MR2 1.8 | Benzine | Ketting |
Toyota | Auris | Alle modellen | Ketting |
Toyota | Avensis 1.8 en 2.0 en 24=.4 | Benzine | Ketting |
Toyota | Avensis 2.0 en 2.2 | Diesel vnaf 07-2006 | Ketting |
Toyota | Verso VVTi | Benzine | Ketting |
Toyota | RAV4 2.0 VVTi | Benzine | Ketting |
Toyota | RAV4 2.2 | Diesel vanaf 2006 | Ketting |
Opel | Astra H 1.3CDTI | 08-2005 tm 03-201 | Ketting |
Opel | Agila 1.0 12V en 1.2 16V | Benzine | Ketting |
Opel | Agila 1.3 CDTI | Diesel | Ketting |
Opel | Corsa 1.0 12V en 1.2 16V en 1.4 | Benzine | Ketting |
Opel | Vectra 1.8 | 08-2008 tm 10-2008 | Riem |
Opel | Omega 2.2 | Benzine | Riem |
Volkswagen | 1.2 3 cilinder | Benzine | Ketting |
Volkswagen | 1.4 FSI | Ketting | |
Volkswagen | Golf V 1.9 TDI | 05-2004 tm 11-2008 | Riem |
Volkgswagen | Golf VR5 en VR6 | Ketting | |
Volkswagen | Touareg | Ketting | |
Volkswagen | Sharan VR6 | Ketting | |
Volvo | V50 2.0 96kW | Diesel 04-2004 tm 07-2007 | Riem |
Volvo | V50 2.0 100kW | Diesel 04-2004 tm 07-2010 | Riem |
|
|
Heeft u nog vragen? Neem contact op via [email protected] of bel naar 085 070 5200
Anderen bekeken ook:
- Mijn auto maakt een ratelend / tikkend geluid
- Zelf bougies vervangen doe je zo
- Mijn auto start niet meer!
- Zelf de waterpomp vervangen? Dat kan in 8 stappen
Op de hoogte gesteld worden als er een nieuwe blog online staat? Of als eerste op de hoogte zijn van exclusieve aanbiedingen, kortingen en winacties? Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief en ontvang direct 10% korting op je eerste bestelling.
Veelgestelde vragen over het vervangen van de distributieriem
Wanneer moet de distributieriem vervangen worden?
Het vervangen van de distributieriem is afhankelijk van het type motor en de aanbevelingen van de fabrikant. Over het algemeen wordt aanbevolen om dit elke 90.000 tot 120.000 kilometer, na een aantal jaar of elke 5 tot 7 jaar te doen. Zorg ervoor dat u een geschikte nieuwe distributieriem gebruikt voor uw specifieke motortype.
Kan ik aan het kenteken zien wanneer de distributieriem vervangen moet worden?
Het is niet mogelijk om specifiek aan de hand van het kenteken vast te stellen of de distributieriem vervangen moet worden. Wel kunt u via onze tool hierboven uw auto selecteren om onderdelen met pasgarantie te tonen. Voer uw kenteken in of selecteer handmatig.
Wat zijn de kosten voor het vervangen van de distributieriem?
De kosten voor een nieuwe distributieriem variëren afhankelijk van het automerk, het motortype en het aantal cilinders. Gemiddeld liggen de kosten tussen de €300 en €800, inclusief arbeid en materialen.
Hoe lang gaat een distributieriem normaal gesproken mee?
De levensduur van een distributieriem varieert, maar bedraagt doorgaans tussen de 90.000 en 150.000 kilometer. Het is echter essentieel om de aanbevelingen van de fabrikant op te volgen. Kies bij het vervangen voor een sterke kunststof distributieriem.
Hoe vaak moet de distributieriem vervangen worden?
Het wordt aanbevolen om de distributieriem elke 90.000 tot 150.000 kilometer of elke 5 tot 7 jaar te vervangen, afhankelijk van wat zich het eerst voordoet. Dit voorkomt mogelijke schade aan de motor. Tijdige vervanging is cruciaal.