Auto thermostaat kapot? Dit is wat u moet weten

04 December 2023
Auto thermostaat kapot? Dit is wat u moet weten

Is de thermostaat in uw auto kapot? Dit is wat u moet weten. De thermostaat in een auto is een cruciaal onderdeel van het koelsysteem. Het regelt de temperatuur van de motor door de doorstroming van koelvloeistof te beheren. Wanneer de motor start, blijft de thermostaat gesloten, waardoor de motor sneller opwarmt. 

Meestal opent de thermostaat bij ongeveer 88-102°C en begint dan koelvloeistof door de motor te laten stromen om de optimale te handhaven. Deze ligt vaak rond de 90-104°C, maar verschilt enigszins per voertuig en motor. 

Symptomen van een kapotte thermostaat 

Een kapotte thermostaat in uw auto kan tot grote problemen leiden. Als u vermoedt dat deze kapot is, is het verstandig om de auto aan de kant te zetten en dit zo snel mogelijk op te lossen. Hoewel het technisch mogelijk is om met een kapotte thermostaat te rijden, is het niet aan te raden. Als uw thermostaat kapot is merkt u dat aan de volgende dingen:

  • De auto loopt warm. Als de thermostaat te dicht blijft onder het rijden, kan de koelvloeistof niet goed circuleren en raakt de motor langzaam oververhit. U ziet dit aan de temperatuurmeter op het dashboard. Als de temperatuur te hoog wordt (richting de 120 graden, het kookpunt van koelvloeistof onder druk), wilt u de auto zo snel mogelijk aan de kant zetten om oververhitting te voorkomen. 
  • Uw auto lekt koelvloeistof. Dit kan u zien door een plasje onder de auto of op de motor. Als u merkt dat motor erg warm wordt, kan dit ook door te weinig koelvloeistof komen.
  • De motor loopt juist koud. Dit kan komen doordat de thermostaat open blijft staan, waardoor de motor onnodig wordt gekoeld.
  • De autokachel wordt niet warm. Dit kan verschillende redenen hebben, een slecht werkende thermostaat is er een van. 

Zoals bij alle problemen met de auto, kunnen deze problemen meerdere oorzaken hebben. Als u vermoedt dat de thermostaat kapot is, kunt u dit het beste laten nakijken door een professional om andere defecten uit te sluiten. 

Waardoor gaat een thermostaat kapot 

Een thermostaat kan kapotgaan door slijtage van de pakkingen of roestafzetting op het onderdeel. Bij roest of vuilafzetting kan de thermostaat niet meer goed openen en sluiten. Dit kan leiden tot oververhitting van de motor, problemen met de verwarming van de auto en onjuiste koeling. 

Als dat gebeurt, kunnen onderdelen van de motor, zoals cilinders en zuigers, door de hitte gaan vervormen. Ook verbrandt door de hitte de olie, wat voor minder smering zorgt. Bij een te koude motor is de motorolie dikker en smeert deze ook niet goed. Hierdoor slijt de motor sneller. In het ergste geval faalt de motor compleet en moet deze worden vervangen. 

Als uw auto koelvloeistof lekt, is er mogelijk een  leiding stuk. Zonder koelvloeistof raakt uw motor oververhit. Daarnaast kan bij een lekke koppakking koelvloeistof zich met olie mengen, wat zorgt voor een dikke, witte substantie op de oliedop en witte rook uit de uitlaat. Sommige lekkages zijn op te lossen met een koelvloeistof additief. Voor meer informatie over additieven kan u onze blog hierover lezen.

Kosten en vervangen van een thermostaat 

De kosten voor het vervangen van een  thermostaat variëren per automodel en garage. Het is vaak mogelijk om dit zelf te doen met de juiste gereedschappen en instructies, waardoor u op arbeidskosten kunt besparen. 

U heeft hiervoor basishandgereedschap nodig, zoals een  dopsleutelset en een emmer om de koelvloeistof op te vangen. Het exacte proces verschilt per auto, dus het is verstandig om een betrouwbare handleiding te raadplegen. 

De thermostaat bevindt zich in de buurt van de motor, meestal gemonteerd op het motorblok of aan het einde van de bovenste radiator slang. Om deze te vervangen, moet u eerst het koelsysteem laten leeglopen. Daarna verwijdert u onderdelen die in de weg zitten, zoals de luchtinlaat. Dan kunt u de oude thermostaat loshalen, de pakkingen vervangen en een nieuwe plaatsen. 

Na montage moet het koelsysteem opnieuw gevuld en ontlucht worden en moet u de motor opnieuw starten, om te controleren op lekken en om te verzekeren dat de motor op de juiste temperatuur blijft werken. Het is altijd verstandig om het specifieke proces voor uw auto te raadplegen, aangezien de locatie en stappen kunnen verschillen tussen automodellen. 

Problemen met de thermostaat voorkomen 

Regelmatig onderhoud van het koelsysteem, zoals het op tijd vervangen van  koelvloeistof, kan helpen voorkomen dat de thermostaat defect raakt. Zorg dat de koelvloeistof op peil blijft en laat de motor alleen hoge toeren draaien als deze goed op temperatuur is. Dit voorkomt schade aan de onderdelen van de motor.

Selecteer uw auto om onderdelen met pasgarantie te tonen.

Geef hier uw chassisnummer (VIN) in:
info
U kunt achterop uw kenteken bewijs uw chassisnummer terugvinden.

Vlaams search

Vul uw chassisnummer (VIN) in of selecteer handmatig

Of selecteer hier uw auto