Auto problemen oplossen met additieven

18 December 2023
Auto problemen oplossen met additieven

Als uw auto koelvloeistof lekt, veel brandstof verbruikt of er rook uit de uitlaat komt, dan wilt u dat natuurlijk zo snel mogelijk oplossen. Voordat u de auto naar de garage rijdt, kan het echter de moeite waard zijn om een additief te gebruiken. Als het probleem niet te ernstig is, kan dit uw probleem oplossen. Wilt u weten wat voor problemen u met additieven kunt behandelen, en hoe dit werkt? We leggen het allemaal uit in deze blog.

Wat is een additief voor de auto?

Een additief is een stof die u toevoegt aan een van de vloeistoffen van uw auto. Er zijn verschillende soorten additieven op de markt, met allemaal hun eigen toepassingen. Zo zitten er bijvoorbeeld aan motorolie en brandstof vaak al additieven toegevoegd. Dit maakt het verschil tussen een A3 en C3 motorolie, of een normale en een longlife olie.

Deze additieven hebben verschillende werkingen. Zo zorgt de een dat de motor schoon blijft, waardoor de motorolie minder vaak hoeft te worden ververst. Brandstofadditieven doen vaak hetzelfde in de motor, het brandstoffilter en de brandstofleidingen. Brandstofadditieven komen in varianten voor diesel en benzine. Het gebruik van het verkeerde additief kan schade brengen aan leidingen en de motor zelf, dit heeft te maken met het verbrandingspunt van de brandstof. Houd hier dus rekening mee voordat u een additief in uw auto gebruikt.

Naast schoonmaken, kunnen additieven ook kleine lekken dichten. Als u merkt dat er koelvloeistof of olie uit uw auto lekken, kunt u proberen een additief toe te voegen dat gemaakt is om lekken te dichten, bijvoorbeeld  radiator dichter of olie stop leak. Deze additieven zijn er voor veel verschillende systemen in de auto, naast het koelsysteem en motorolie bijvoorbeeld ook voor de  stuurbekrachtiging. Dit biedt vooral uitkomst bij een beginnend lek, bijvoorbeeld kleine gaatjes als gevolg van roestvorming. Wanneer een gat te groot wordt, zal het onderdeel toch moeten worden vervangen.

Welke problemen kunt u oplossen met additieven?

Een additief kan delen van uw auto repareren of schoonmaken, of het vermogen of gedrag van uw motor verbeteren. Hieronder een overzicht van de soorten additieven die er zijn en de problemen die deze kunnen oplossen:

Stop leak: Zoals gezegd zijn er speciale additieven voor het dichten van kleine lekken in de olie- en koelsystemen. Per systeem hebben deze een andere samenstelling om corrosie van de leidingen te vermijden, kies dus het juiste product voor het juiste probleem. Lekkage van koelvloeistof is onder andere te herkennen aan een plas koelmiddel onder de auto en een slecht werkend verwarmingssysteem. Een olie lek merkt u vaak eerst door olie onder de auto. Ook is blauwe rook uit de uitlaat een typisch teken van een olielek. Lees voor meer informatie onze blog over  vloeistof lekken aan de auto.

Octaan booster: Het octaangetal bepaalt hoe ver het lucht-brandstofmengsel van een benzine auto door de zuiger kan worden ingeduwd zonder dat het uit zichzelf ontbrandt. Een hoger octaangetal is vooral belangrijk bij turbo motoren. Het octaangetal is het getal bij Euro 95 of Euro 98. Om dit getal verder te verhogen, als u bijvoorbeeld Euro 95 heeft getankt om wat voor reden dan ook, kan u octaan booster aan de brandstof toevoegen.

Injector cleaner: De injectoren spuiten een benzine en luchtmengsel in de zuigers voor ontbranding. Na verloop van tijd kan rommel zich opbouwen in de injectoren en deze gaan verstoppen. Hierdoor loopt de motor niet meer regelmatig, dit kan zelfs voor backfires zorgen.  Om de injectoren weer schoon te maken kan u injector cleaner aan de brandstof toevoegen.

Kleppenreiniger: De in- en uitlaatkleppen laten brandstof en zuurstof binnen in de motor en voeren uitlaatgassen af. Door roetdeeltjes en achtergebleven brandstof kunnen de kleppen blijven hangen, waardoor de motor niet soepel loopt. Dit is te merken aan vermogensverlies en lawaai uit de motor, vaak tikkende kleppen genoemd. Kleppenreiniger is speciaal geformuleerd om de rommel op te lossen en nieuwe afzettingen te voorkomen.

Roetfilter reiniger: Alle Diesel motoren zijn uitgerust met een roetfilter. Dit vangt, net als de katalysator in een benzine auto, roetdeeltjes op die bij verbranding door de uitlaat heen lopen. Hierdoor komen deze niet in het milieu en uw longen terecht. Na verloop van tijd raakt het roetfilter vol. Vaak reinigt de motor dit zelf door te gaan regenereren. Hierbij wordt het heel heet, waardoor de schadelijke deeltjes verbranden en als stof uit het filter waaien. Soms is het roetfilter te vol om te regenereren, dan kunt u een roetfilter reiniger aan uw brandstof toevoegen om het weer schoon te maken.

Beschermen tegen slijtage: De auto gebruikt motorolie om alle bewegende delen van de motor te smeren. De juiste vloeibaarheid en additieven zorgen ervoor dat alles soepel blijft lopen. Bij wijze van onderhoud kunt u zelf een  olie stabilisator toevoegen aan de motorolie. Dit verhelpt problemen zoals lage oliedruk en hoog brandstofgebruik als gevolg van lekkende zuigers (blow-by). Daarnaast vormt het een beschermende laag op de motor onderdelen.

Loodvervanger: Dit is alleen nuttig bij auto’s die voor 1984 zijn geproduceerd. Sinds 1984 mag benzine geen lood meer bevatten omdat dit erg schadelijk is voor mens en natuur. Dit is voor moderne auto’s geen probleem omdat deze in de cilinderkop een ring van sterk metaal heeft zitten, om schade door kleppen die met veel kracht tegen de nokkenas aan komen te vermijden. Oudere motoren maakten gebruik van het lood in de brandstof om dit te doen. Hiervoor is nu speciaal.

Wilt u weten of uw auto probleem valt op te lossen met een additief? In onze additieven adviseur kunt u uw brandstof invullen. Vervolgens kiest u wat voor problemen u heeft met de auto, dan biedt de adviseur passende oplossingen.

Hoe gebruikt u een additief, en hoe vaak moet u dit doen?

Additieven voegt u toe aan de vloeistoffen van de auto. Waar u het aan toevoegt en hoe vaak, verschilt per product en doeleinde. Als u bijvoorbeeld uw kleppen wilt reinigen kunt u het gebruik best een aantal keer herhalen. Om uw motoronderdelen te onderhouden, kan u het ongeveer iedere 10.000km gebruiken.

Lees voor de zekerheid altijd voor gebruik de handleiding bij het product. Hierin staat ook hoeveel van het additief u kunt gebruiken bij uw brandstof of olie. In sommige gevallen kunt u het additief zelfs gelijk bij uw inlaat inspuiten.

Een uitgebreid aanbod aan additieven voor uw brandstof, olie, of koelvloeistof vindt u bij Winparts. Maak gebruik van ons handige additieven advies. Door de problemen die u heeft in te vullen, komt een passend advies naar voren.